خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تبیین الزامات و عوامل اجرایی موثر در نقشهبرداری برنامه درسی برای معلمان است که با استفاده از روش سنتزپژوهی انجام شده است. حوزه پژوهش مقالات داخلی از سال 1380 تا 1401 شمسی، ومقالات خارجی از 2000تا 2021 با کلید واژههای curriculum mapping; curriculum mapps بوده است. از جستوجوی اولیه منابع 150سند استخراج شد و پس از اعمال غربالگری 65 مورد با توجه به دو معیار "کیفیت" و "معتبر بودن" انتخاب شد. مهمترین پایگاهها در مقالات داخلی، بانک اطلاعات نشریات ایران (magiran) و پایگاه جامع علوم انسانی و پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (Irandoc) و در سایتها خارجی Springer,ProQuest, Scopus و موتور جستجوی Google Scholar بوده است. دادهها با الگوی هفت مرحلهای سنتزپژوهی مارش انجام گرفت. گردآوری و ثبت اطلاعات توسط فرم طراحی شده توسط محققان انجام گرفت و کدگذاری باز و محوری با استفاده از نرم افزارATLAS. ti انجام شد. در نهایت توسط دو ارزشیاب مستقل مورد بررسی قرار گرفت. از فرمول ضریب کاپای کوهن میزان توافق بین ارزشیابان 78/. به دست آمد. شش بعد، "1- رهبری، 2-آموزش کاربران، 3- چرخه نقشه برداری، 4- فرایند نقشه برداری، 5- ابزارهای نقشه برداری، 6- نظارت" شناسایی شد. براساس یافتهها بیشترین تاکید بر بعد رهبری بود به گونهای که این بعد مشرف برتمام ابعاد و عوامل اجرایی میباشد. سیاستگذاران نظام آموزشی میتوانند با استفاده از مدل نهایی عوامل اجرایی این پژوهش، تدابیر شایستهای برای طراحی سامانه نقشهبرداری اتخاذ نمایند.
The purpose of the current research is to explain the requirements and effective implementation factors in curriculum mapping for teachers, which has been done using the qualitative research approach and the synthesis method. The words curriculum mapping; curriculum maps has been 150 documents were extracted from the initial search of sources and after screening 65 cases were selected according to the two criteria of "quality" and "authenticity". The most important databases in domestic articles are Iran Publications Information Bank (magiran) and Comprehensive Database of Human Sciences and Research Institute of Information Science and Technology of Iran (Irandoc) and in foreign sites are Springer, ProQuest, Scopus and Google Scholar search engine. The data was collected using Marsh's seven-step synthesis research model. Collecting and recording information was done by a form designed by researchers and open and axial coding was done using ATLAS.ti software. Finally, it was evaluated by two independent evaluators. From the formula of Cohen's kappa coefficient, the agreement between raters is 0/78 Obtained. Six dimensions were identified: 1- Effective leadership, 2- User training, 3- Mapping cycle, 4- Mapping process, 5- Mapping tools, 6- Monitoring. Three dimensions of effective leadership, user training and supervision have been researched more than other components
ملخص الجهاز:
2126 مقدمه نقشهبرداری برنامه درسی (curriculum mapping ) در جهت بهبود و اصلاح فرایند برنامهریزی درسی متمرکز در راستای گام برداشتن به سمت نظام آموزشی غیر متمرکز و مدرسه محور بسیار مؤثر و مفید است؛ زیرا CM به گونهای است که معلمان خود برنامه درسیشان زا با توجه به استانداردهای آموزشی از طریق به اشتراک گذاشتن تجاربشان تدوین میکنند.
آدل هافمن (Udelhofen, 2005) تأکید کرد که "اساس CM معلمان را ملزم میکند که درمورد آنچه که آموزش میدهند با هم صحبت کنند و اینکه CM، جو مسئولیت مشترکی را ایجاد میکند که در آن همه معلمان معتقدند که همه دانشآموزان، دانشآموز ما هستند" (p:3) پژوهشهایی که در خارج از ایران در مورد CM در زمینه محیطهای آموزشی انجام شده را میتوان در سه دسته طبقهبندی نمود دسته اول پژوهشهایی که در مورد ماهیت و کاربرد نقشههای برنامهدرسی در آموزش و یادگیری انجام شده است و دسته دوم پژوهشهایی که در مورد ادراک معلمان و نقش موثر مدیر به عنوان رهبر در حمایت و هدایت نقشه برداری و دیدگاههای معلمان صورت گرفته است و دسته سوم ، تحقیقاتی هستند که CM را در موسسه و محیط آموزشی اجرا نمودهاند و محقق بیشتر نگاه موشکافانه به این مقالات و پایاننامهها داشته است تا بتواند به شناسایی و کشف عوامل مهم اجرایی CM نائل شود.
همانطور که شلینگ (Shilling, 2013) بیان کرده است که "نقشهبرداری به عنوان یک هدف بلند مدت باید درنظر گرفته شود و آموزش برای نقشهبرداری باید ادامه داشته باشد و نیازهای اعضای جدید و معلمان تازه استخدام شده و معلمان موجود باید برطرف شود" نتایج این تحقیق با مقالات (O'Rourke et al, 2019; Romkey, & Bradbury,2007) همسویی دارد.