خلاصة:
هدف این مطالعه تحلیل محتوای کتاب علوم پایه ششم و بررسی میزان موفقیت این کتاب در پرداختن به رویکرد زمینهمحور و نیز میزان اجرایی شدن آن از منظر معلمان این پایه است. در بخش نخست از تحلیل محتوای آنتروپی شانون برای تحلیل کتاب علوم ششم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، به کمک چکلیست استفاده شد. جامعه آماری بخش دوم، شامل معلمانی است که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در پایه ششم ابتدایی مناطق ۶ و ۱۸ شهر تهران مشغول تدریس بودند. محاسبه حجم نمونه با استفاده از جدول نمونهگیری کرجسی-مورگان، ۱۰۳ نفر برآورد شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. طبق یافتهها ضریب اهمیت مؤلفههای پژوهش محوری، یادگیری مشارکتی و ارتباط تئوری و عمل بیشتر و مسئلهمحوری و کاربردیسازی کمتر از بقیه است. بهعلاوه بهجز مؤلفه ارتباط تئوری و عمل و کاربردی سازی، سایر مؤلفهها حین آموزش توسط معلمان مورد توجه قرار میگیرند.
The purpose of this study is the content analysis of the science book in grade 6 to evaluate the success rate of this book in dealing with the context-oriented approach as well as the extent of its implementation from the viewpoint of the teachers in this grade. In the first part, Shannon's entropy content analysis was used to analyze the science book for the 6th grade in the academic year 2022-2023 with the help of a checklist. The statistical population of the second part includes teachers who were teaching in the 6th grade in the 6th and 18th districts of Tehran in the academic year 2022-2023. Calculating the sample size by using the Krejcie-Morgan sampling table, 103 people were estimated. A questionnaire was used to collect data. According to the findings, the coefficient of the importance of components research-oriented, collaborative learning, and the theory-practice connection is more; and problem-oriented and application are less than others. In addition, except for the theory-practice connection and application, other components are taken into consideration by teachers during training.
ملخص الجهاز:
Investigating the level of realization of the context-oriented approach in the sixth-grade science course: from the perspective of content and implementation Zeinab Fazeli, Masoomeh Jalilian, Zahra Rahimi 1 Master's Degree in Elementary Education, Allameh Tabataba’i University, Faculty of Psychology and Education, Tehran, Iran.
در عین حال در حوزۀ اجرای برنامه درسی علوم تجربی با رویکرد زمینهمحور نیز نظرات معلمان این پایۀ تحصیلی در پنج محور زمینهسازی برای یادگیری مشارکتی، مسئلهمحوری، پژوهشمحوری، ارتباط تئوری و عمل و نیز کاربردیسازی، بررسی شده است.
برای مثال رضایی و همکاران (Rezaei et al, 2018) محتوای کتابهای علوم اجتماعی پایه سوم و چهارم دوره ابتدایی را بر اساس مؤلفههای رویکرد زمینهمحور تحلیل کرده و نشان میدهند در هر دو کتاب به این رویکرد بهطور متوسط اما نامتعادل توجه شده است.
برخی دیگر از مطالعات نیز مؤید تأثیر مثبت آموزش زمینهمحور در موفقیت، افزایش انگیزه یادگیری و مهیا کردن محیط یادگیری سازندهگرا و معنادار کردن یادگیری برای فراگیران (Ilhana et al, 2016)، رشد روشهای استدلالی در مطالب درسی و در اختیار نهادن اطلاعات کافی برای استنباط الگوهای مورد نیاز (Cooper et al, 2016)، اثربخشی تدریس، درک مفاهیم، علمی توسعه انگیزه و نگرش دانشآموزان (Magwilang, 2016)، اصلاح درک و فهم معلمان در استفاده از استراتژیهای جدید تدریس (Avargil et al, 2012)، ورود به صحنه اشتغال با آموزش مهارتهای پایه و افزایش کیفیت آموزش (Bennett & Lubben, 2006)، بهبود عملکرد و درک بهتر مفاهیم (Barker & Millar, 2000) و بهبود جو کلاس به خاطر استفاده از فعالیتهای متنوع در تدریس (Ramsden, 1997) میباشند.