خلاصة:
انسان موجودی است که با جبرهای گوناگونی همراه است؛ یعنی رفتارهایی که از خود بروز میدهد تحت تاثیر عواملی است که از پیش از تولد و دوران انعقاد نطفه تا محیط، تغذیه و وراثت، در او موثر بودهاند. هر چه آدمی بتواند بر این جبرها فایق آید، تربیت او بهتر و صحیحتر است. در این مقاله به که به روش توصیفی- تحلیلی به نگارش درآمده است به بررسی نقش معلمان در تربیت صحیح دانشآموزان میپردازیم. اساسا کار معلمان و دستاندرکاران تعلیم و تربیت این است که بتوانند این عوامل جبری را به نحو احسن به فرد منتقل کنند یعنی وراثت خوب، محیط مناسب، تغذیه حلال و تربیت درست را برای او ایجاد کنند تا زمینه انتخاب آزاد و آگاهانه او فراهم آید یا اینکه اگر کسی عوامل جبری نامناسبی او را احاطه کردهاند، معلم به گونهای عمل کند که بتواند تاثیر این عوامل را بشکند و از آن میان، راه درست را بنمایاند.
ملخص الجهاز:
اساسا کار معلمان و دست اندرکاران تعليم و تربيت اين است که بتوانند اين عوامل جبري را به نحو احسن به فرد منتقل کنند يعني وراثت خوب ، محيط مناسب ، تغذيه حلال و تربيت درست را براي او ايجاد کنند تا زمينه انتخاب آزاد و آگاهانه او فراهم آيد يا اينکه اگر کسي عوامل جبري نامناسبي او را احاطه کرده اند، معلم به گونه اي عمل کند که بتواند تاثير اين عوامل را بشکند و از آن ميان ، راه درست را بنماياند.
در واقع دبير با انجام دادن فعاليت ها و وظايف خود نيمي از فرايند پيشرفت را پيش ميبرد و خانواده با حمايت و همدلي ميتواند در کنار او براي تحقق هدف آموزش و تربيت قدم بردارد تدابير معلمان يکي از تدابير مهم و در عين حال ساده که معلمان ميتوانند در جهت اعمال روش هاي کلاسي از آن استفاده کنند، به کاربردن «تقويم ها» به منظور ثبت فعاليت هاي روزمره و تکاليف خاص تحصيلي است که در کلاس به کار ميرود.
٤ ـ تقويت بصري: کلمات و پيام هايي که بيانگر ارزش هاي اخلاقي مورد نظر است ، بايد در نقاط مختلف مدرسه و در معرض توجه دائم دانش آموزان قرار گيرد و در فرصتهاي مختلف درباره ي آنها صحبت شود.
بلکه آموزش و پرورش بايد در کنار آموزش هاي رسمي و برنامه ريزي شده در زمينه هاي اجتماعي و اخلاقي، به طور جدي برنامه ريزي کند و اين به سبب آن است که دانش آموزان و جوانان وقتي افراد مفيدي ميشوند که بتوانند مشکلات جامعه را از طريق ايفاي نقش خود برطرف کنند.