خلاصة:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر تیزهوش بود. روش: در این پژوهش از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر دوره متوسطه اول دبیرستان تیزهوشان شهر بابک در سال تحصیلی 98-1397 بود. بنابراین پس از اجرای اولیه پرسشنامه،30 نفر که نمرات بیشتری در سلامت روان برخوردار بودند از جامعه آماری پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش در طی 8 جلسه 2 ساعته، مداخله آموزش فنون ذهن آگاهی در فاصله پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) گلدبرگ و هیلر (1979) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علایم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، نقص در کنش اجتماعی و افسردگی تاثیر معناداری دارد (1/0 P<). نتیجه گیری: آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی را می توان بعنوان مداخله ای موثر در ارتقاء سلامت روان و پیشگیری از اختلالات روانی در دانش آموزان تیزهوش دانست.
ملخص الجهاز:
3 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک ونوجوان، دانشگاه علم وهنر یزد، ایران (نویسنده مسئول) چکیده هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش شناختدرمانی مبتنی برذهنآگاهی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر تیزهوش بود.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر کاهش علايم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، نقص در کنش اجتماعی و افسردگی تاثیر معناداری دارد (1/0 P واژههاي كليدي: شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی، سلامت روانی، تیزهوش مقدمه برخی از مسائل اجتماعی و هیجانی از جمله کمال گرایی، اضطراب و مدیریت استرس، به ویژه در افراد تیزهوش ممکن است مشکل ساز باشد.
داده های شیوع نشان میدهد که حدود20% کودکان و نوجوانان تا سن 18 سالگی دارای یک مشکل سلام Doss & Bloom Solow Eren Neihart Robinson Brody & Benbow Bakar & Ishak Renzulli Candler تشخیص هستند (مرینکان گاس 1 وهمکاران،2010).
ذهن آگاهی یا حضور ذهن به معنای آگاهی از افکار، رفتار، هیجانات و انگیزه ها است به طوری که ب Merikangas Ford, Mitrofan & Wolpert Grist, Porter & Stallard Kim-Cohen Neihart et al Rimm, Neihart et al Abu Yazid &Noriah Subotnik et al Eren, Çete.
برغمدی، اسدی وم Kabat-Zinn Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT) Teasdale Wells Segal Williams & Penman la Cour & Petersen (1395) در پژوهشی دریافتند که ذهنآگاهی تأثیر مثبتی در کاهش نشانه های بدنی، بهبود کنش وری اجتماعی و توقف چرخه تجارب و افکار منفی دارد.
بنابراین برای بررسی فرضیههای پژوهش مبنی بر اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهنآگاهی برسلامت روان دانش آموزان تیزهوش از تحلیل کووایانس تک متغیری استفاده شد که نتایج آن درجدول شماره4 ارائه شده است.