خلاصة:
در طول دهههای گذشته رشد چشمگیر صنعت فناوری اطلاعات در مقایسه با سایر صنایع موجب شده که سازمانها در برنامههای خود، بکارگیری دستاوردهای این صنعت را در اولویت و حتی بعضا به عنوان محور حرکت سازمان قرار دهند.با این وجود رشد سریع و غیر طبیعی هر پدیدهای علاوه بر مزایای مرتبط با آن،مشکلاتی را نیز موجب میگردد که اتخاذ تدابیر صحیح قبل از بروز این قبیل مشکلات را ضروری میسازد.لذا در این مقاله بر آن شدیم تا نقطه آغازین حرکت سازمان در استفاده از فناوری اطلاعات را به نحوی که دچار مشکلات مزبور نگردند جستجو نماییم و در این میان مسیر حرکت کلی سازمانها در این جریان سیال را بررسی نماییم.این مقاله تلاش میکند با روشن نمودن ابعاد مختلف فناوری اطلاعات.نشان دهد که استفاده از دستاوردهای فناوری اطلاعات در سازمان به منظور بهبود کارائی و اثربخشی فرآیندهای سازمانی بدون استفاده از یک الگوی کلی و برنامهریزی استراتژیک در سازمان غیر ممکن است و در ادامه به بررسی ضرورتهای بکارگیری برنامهریزی استراتژیک تکنولوژی اطلاعات در سازمانها و مشکلات ناشی از فقدان بکارگیری آن،ارکان فنآوری اطلاعات و در نهایت ارائه یک مدل مفهومی برای فرایند برنامهریزی استراتژیک در سازمانها میپردازند. در هریک از مراحل مدل ارائه شده،ابزارهای عملیاتی مختلفی مورد بررسی قرار میگیرد و پس از بررسی مزایا و محدودیتهای هریک، بهترین آنها از نظر سازگاری با ابزارهای سایر مراحل معرفی میگردند.
ملخص الجهاز:
"پیدایش سیستم یکپارچه با این وجود مسائل و مشکلات فراوانی در طراحی،اجرا و توسعه برنامههای اطلاعاتی وجود دارد تا جائیکه بخش قابل توجهی از مطالعات دانشمندان به بررسی این قبیل مشکلات و راهکارهای حل آنها اختصاص یافته است: @مشکلات ITSP در بخش تدوین @؟عدم حمایت مدیریت عالی از برنامهریزی @؟عدم پذیرفتن تغییر در فرایند سازمان @؟توانایی در جذب نیروی متخصص @؟تفویض مسئولیت برنامهریزی به افراد فاقد تخصص و تجربه @؟عدم تخمین زمان صحیح برای پوشش کلیه وظایف برنامهریزی @؟سطح تعهد پایین کمیته برنامهریزی @؟فقدان مرزهای روشن برای برنامهریزی @؟عدم بکارگیری تکنولوژیهای نوین @؟نادیده گرفتن جنبه سیاسی برنامهریزی @؟عدم تعیین سطح کنترل و تمرکز مناسب سیستمهای اطلاعاتی @؟گرایش به افق بسیار طولانی برنامهریزی @؟فقدان یک رویه برنامهریزی رسمی و روشن @؟عدم توجه به فرایند یادگیری کاربران @؟گرایش به افق بسیار کوتاه برنامهریزی @مشکلات ITSP در بخش توسعه @؟عدم مشارکت کافی مدیریت عالی @؟نادیده گرفتن اهداف تجاری @؟عدم تعریف مناسب برنامههای عملیاتی در چارچوب استراتژیها و اهداف @؟عدم مشارکت کافی کاربران @؟تقویت و ایجاد زمینه استفاده از پیشنهادهای کاربران @؟ضعف در تعیین توانایی سازمان در اجرای استراتژیها @؟عدم اجرای تحلیلهای بالا به پایین برای تعیین کارکردهای اصلی برنامه IT و IS @؟ارزیابی غیر دقیق و غیر عملی استراتژیهای مختلف تکنولوژی اطلاعات @؟عدم هماهنگی و حمایت در اجرا @افزایش رسمیت و از بین رفتن خلاقیت در تعریف نیازمندیهای اطلاعاتی @مشکلات ITSP در بخش اجرا @؟پایین بودن سطح تعهد مدیریت عالی در بکارگیری برنامههای تدوین شده @؟نادیده گرفتن اصل باز خورد مبتنی بر تغییرات محیطی @؟ناسازگاری تصمیمات اساسی با استراتژیهای برگزیده @؟عدم استفاده از برنامههای IS به عنوان یک استاندارد برای اندازهگیری عملکرد مدیریتی @؟عدم ادراک برنامه IS توسط کارکنان6 لندرومندلو(5891)نیز در تحقیقی موانع برنامهریزی استراتژیک تکنولوژی اطلاعات در سازمانها را در دو بخش طراحی و اجرا مورد مطالعه قرار دادند که طبقهبندی نتایج در جدول 3 نشان داده شده است از نگاهی دیگر مشکلات موجود در فرایند برنامهریزی استراتژیک تکنولوژی اطلاعات در سازمان را میتوان به عواملی بحرانی موفقیت تعبیر نمود که توجه برنامهریزان به این عوامل میتواند موفقیت سازمان را در دستیابی به اهدافش ناشی از بکارگیری تکنولوژی اطلاعات،افزایش دهد."