ملخص الجهاز:
"مروری بر پژوهشها روی آوردهای نوین در روانسنجی قسمت یکم:مبانی و محدودیتهای نظریه کلاسیک اندازهگیری New Approaches to Psychometrics Part One:Basis and Limitations of Classic Test Theory (به تصویر صفحه مراجعه شود) علی عسگری دانشجوی دکتری دانشگها تهران از پیدایش علم روانسنجی تقریبا یک قرن میگذرد.
با آنکه تهیه و تفسیر تستها برپایه نظریههای جدید و پیشرفته از فعالیتهای عمده و مهم روانشناسان و متخصصان تعلیم و تربیت به شمار میآید،متأسفانه اصول آنها هنوز برای کاربران و حتی بسیاری از متخصصان اندازهگیری در کشور ما به درستی شناختهشده نیست و بیشتر کتابهای اندازهگیری و سنجش و نیز راهنمای اجرا و تفسیر تستها هنوز برپایه نظریه کلاسیک تست قرار دارند.
برای درک بیشتر نظریههای جدید و علل پیدایش آنها،در این مقاله مبانی نظری،مشکلات و محدودیتهای مدلهای کلاسیک اندازهگیری توصیف شده است.
با آنکه این روشهای سنتی شواهد مفیدی درباره روایی فراهم میآورند،اما نمیتوانند نشان دهند که سؤالهای یک آزمون معرف سازه مورد اندازهگیری است.
روشهای سنتی با جمع نمره سؤالهای مختلف و پذیرش این فرض که هر سؤال معرف مقدار یکسانی از سازه زیربنایی است،به بروز خطاهای غیر ضروری برای دستیابی به نمره کل منجر میشوند(مک هورنی،هالی و وار،7991).
اگر سؤالهای معرف مقدار بسیار زیادی از سازه باشد(بیشتر از آنچه تعداد زیادی از افراد دارند)نمره بسیاری از آزمودنیها در انتهای پایین مقیاس قرار میگیرند.
بنابراین،برپایه این مدلها نمیتوان بینظمیهای3موجود در دادهها را معلوم کرد با آنکه نظریه کلاسیک تست پر نفوذترین نظریه درباره نمرههای حقیقی در علوم اجتماعی است،اما در روانسنجی و با ورود مدلهای پیچیدهتر نظریه سؤال پاسخ،تقریبا از دور خارج شده است(آلن و یان،2002)."