خلاصة:
در پژوهش حاضر،اثرات درمان نوروسایکولوژیک در کارامدی خواندن دانشآموزان با نارساخوانی تحولی نوع ادراکی با روش تجربی بررسی شده است.به منظور انجام این پژوهش،38 نفر از دانشآموزان مشکوک به نارساخوانی از میان جامعه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران از پایههای سوم،چهارم و پنجم،به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و سپس از میان آنها 03 دانشآموز پس از اجرای آزمونهای تشخیصی(از جمله آزمون هوشی و کسلر کودکان،آزمون اختلال خواندن،آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک)به صورت هدفمند برگزیده شدند.سپس،آزمودنیهای نارساخوان برمبنای مقیاس طبقهبندی بیکر،در دو گروه آزمایشی و گواه نوع ادراکی(تعداد هر گروه 51 نفر)به صورت تصادفی جایگزین شدند.پس از اجرای پیشآزمون در هردو گروه،گروه آزمایشی به مدت 02 جلسه،تحت درمان شیوههای نوروسایکولوژیک (HSS) قرار گرفت.اما گروه گواه،هیچگونه درمانی را دریافت نکرد.پس از آن،در هردو گروه آزمایشی و گواه،پسآزمون(بلافاصله پس از اتمام درمان)و آزمون پیگری (پس از گذشت 4 ماه)به اجرا درآمد.در پایان دادههای بهدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته،تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر و آزمون آماری t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافتههای پژوهشی حاکی از آن بود که اولا مداخلههای نوروسایکولوژیک برمبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان سرعت و درک خواندن دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی نوع ادراکی گردید.ثانیا،کاربرد این شیوههای درمانی موجب پایداری اثرات درمان(پس از گذشت 4 ماه)در این گروه از کودکان شد.برمبنای نتایج این پژوهش میتوان به متخصصات اختلالهای یادگیری پیشنهاد نمود که با استفاده از این روشها در جهت بهبود عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان بکوشند.
ملخص الجهاز:
"1)نتایج حاصل از اعمال روش آماری تحلیل واریانس آمیخته(3*2)در زمینهء تأثیر شیوههای درمانی نوروسایکولوژیک بر میزان درک خواندن دانشآموزان نارساخوان نوع ادراکی مندرج در جدول 1 نشان میدهد که بین نمرات گروه آزمایشی و گواه در مؤلفهء درک خواندن تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس آمیخته(3*2)برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع ادراکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2)تحلیل اثرهای اصلی با توجه به اینکه اثر متقابل آزمون و گروه در سطح 0/100> p معنادار است،اثرهای اصلی ساده مورد آزمون قرار میگیرد.
نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگینهای عامل آزمون(مؤلفه درک خواندن-نوع ادراکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) فرضیهء دوم:نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوههای درمانی نوروسایکولوژیک بر میزان سرعت خواندن دانشآموزان نارساخوان نوع ادراکی 1)نتایج حاصل از اعمال روش آماری تحلیل واریانس آمیخته(3*2)در زمینهء تأثیر شیوههای درمانی نوروسایکولوژیک بر میزان سرعت خواندن دانشآموزان نارساخوان نوع ادراکی مندرج در جدول 4 بیانگر این است که بین نمرات گروه آزمایش و گواه در مؤلفهء سرعت خواندن تفاوت معنادار وجود دارد.
نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر سرعت خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع ادراکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3)روش آماری t وابسته نتایج ناشی از روش آماری t وابسته در جدول 6،که به بررسی تفاوت میانگینها در گروه آزمایشی پرداخته،نشان میدهد که تفاوت بین پیشآزمون با پسآزمون در سطح 0/100> p معنادار است."