خلاصة:
نظام آموزشی ما برای پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان نیازمند تحول اساسی است و معلمان از عناصر کلیدی این نظام هستند. به همین دلیل برنامه ای برای آموزش خلاقیت معلمان تدوین گردید تا شناخت، نگرش و مهارتهای لازم را برای پرورش خلاقیت دانش آموزان کسب کنند. برنامه آموزش خلاقیت را که مجری تحقیق بر اساس تئوری های علمی طراحی کرده، در پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است و تاثیر مثبت آن بر دانش، نگرش و مهارت معلمان تایید شده است. پژوهش حاضر فاز دوم همان پژوهشی است که به منظور بررسی تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر روی دانش آموزان آنها طراحی شده است. در این پژوهش تاثیر برنامه آموزش خلاقیت معلمان بر خلاقیت، خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آنها با روش نیمه تجربی و از طریق طرح سالمون انجام گرفته است. لذا معلمان و دانش آموزان آنها به دو گروه آزمایشی و گواه و هر گروه نیز به دو گروه تقسیم شدند. دانش آموزان یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه پیش آزمون دریافت داشتند و سپس هر دو گروه آزمایشی معلمان در دو دوره شرکت کرده و برنامه آموزش خلاقیت به آنها ارایه شد. آنها نیز پس از آشنایی با برنامه و کسب مهارتهای لازم به اجرای برنامه در کلاس خویش پرداختند.
پس از پایان دوره، هر چهار گروه آزمایشی و گواه آزمون نهایی را دریافت کردند. تحلیل آماری اطلاعات به دست آمده فرضیه اول مبنی بر تاثیر برنامه آموزشی خلاقیت معلمان بر افزایش خلاقیت دانش آموزان آنها را تایید کرد. فرضیه دوم مبنی بر تاثیر برنامه آموزش خلاقیت بر خودپنداره دانش آموزان آنها رد شد و فرضیه سوم مبنی بر تاثیر برنامه آموزش خلاقیت در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان آنها تایید شد. بنابراین برنامه آموزش خلاقیت معلمان را می توان به عنوان الگویی مناسب برای پرورش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در مدارس سطح کشور مورد استفاده قرار گیرد.
ملخص الجهاز:
"(حسینی 1381) معلمان اظهار نمودند دوره خلاقیت باعث شده است کلاس آنها شاگردمحور گشته ویادگیری و تدریس بر اساس فعالیت یادگیرنده انجام شود و این امر قدرت یادگیری وپیشرفت تحصیلی دانشآموزان را افزایش داده است.
میانگین نمرات معیار نمره خلاقیت آزمون تورنس (به تصویر صفحه مراجعه شود)بر اساس جدول فوق میانگین نمره خلاقیت گروه بدون پیشآزمون(79/26- m )ازمیانگین گروه با پیشآزمون(87/58- m )کمتر است و نشان میدهد که تجربه پیشآزمونموجب افزایش در نمرات پسآزمون میشود.
میانگین و انحراف معیار نمره چکلیست خلاقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود)بر اساس جدول فوق میانگین نمره چکلیست گروه بدون پیشآزمون(33/10- m )بالاتر از میانگین گروه با پیشآزمون(31/90- m )است که نشان میدهد تجربه پیشآزموندلیل افزایش نمرات در پسآزمون نیست.
شاید بتوان گفت چون معلمان گروهآزمایشی بعدها طی دوره آموزش خلاقیت مداخله آموزشی با مؤلفهها و ماهیت پرسشاتچکلیست که در آزمون دانشآموزان از آن استفاده شده،بهتر آشنا شدهاند و با دقت و حساسیت بیشتر به پرسشای چکلیست پاسخ دادهاند،اما در گروه گواه بیاطلاعی معلماننسبت به چک لیس سبب چنان نتیجهای شده است.
نمودار شماره 4 تعامل اثرهانمودار اثر تعاملی پیشآزمون خودپنداره بک و مداخله آموزشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) تیجهگیری نتایج تحقیق بیانگر این است که گروه آزمایشی به طور معنیداری عملکردی بالاترنسبت به گروه گواه در تست خلاقیت داشته و برنامه آموزش خلاقیت معلمان منجر بهافزایش خلاقیت در دانشآموزان آنها شده است،بنابراین فرضیه اول پژوهش تأیید میشود.
52:v roivahaeb ytivitaerc fo lanruoj nocaB dna nellA,dlihc detfiG eht gninihcaeT(5891)."