ملخص الجهاز:
"گرچه مسؤولان نظام دلسوزانه برای پیشرفت کار میکنند اما باید از عملکرد کارشناسان،مدیران کل،معاونین وزرا و وزرا که در حقیقت هزینه کنندهء بودجه هستند تحلیل درستی به دست داد تا همین فرصت اندک نیز از دست نرفته است،بنشینیم و مسؤولانه ببینیم که راستی کیستیم و چه کارهایم و در کجای زمان ایستادهایم؟براستی سهم ما،جایگاه ما،اهمیت ما و اهمیت و جایگاه نسلی که به عنوان جوانان سال 2000 تحویل دنیای آینده میدهیم،در این جهان پرآشوب و غوغا،چیست؟از علم در دانشگاههای کشور چه خبر است؟با کتابهای قدیمی و تجدیدنظر نشده،با جزوههای پوسیده و کهنه و از رمق افتاده و تکراری و بیگانه با پیشرفتهای روز،با استادان بازآموزی نشده و دنبال علم جدید نرفتهیی که برای تأمین معاش و عقب نماندن در مسابقهء زندگی،سرگرم بساز و بفروشی شدهاند،با جوانان بیتجربهیی که دیروز با گذراندن 140 واحد درسی آن هم با حد اقل نمرههای قبولی در دانشکدهیی لیسانس گرفته و فارغ التحصیل شدهاند و امروز در همان دانشکده به عنوان استادیار و دانشیار ظاهر میشوند،با فضاهای قدیم ولی همراه شعارهای جدید،با افت تحصیلی،با کارشناسانی که غالبا به درد کارآموزی یا حد اکثر کارمندی میخورند تا کارشناسی،با مهندسانی که در حد تکنیسین میدانند و کار میکنند،با معلمانی که سر کلاس فکر اقساط عقب افتاده و اجاره خانهء تازه افزایش یافته،هوش و حواسشان را میرباید، بقیه در صفحهء 55 *سرمقاله بقیه از صفحه 5 ؟دانشآموزانی که صبح شاهد دعوای پدر و مادر بودهاند و خود نیز دهها ؟خواست و آرزوی برآورده نشده دارند و..."