خلاصة:
در ساخت دانش و بازسازی مفاهیم ریاضی ، «مثال »ها نقشی اساسی ایفا می کنند. مثال های آموزشی خوب مانند یک نمایشگر شفاف ، ابزاری برای برقراری ارتباط میان فراگیران ، معلمان و مفاهیم هستند. در این پژوهش تصور و درک معلمان ریاضی از مثال و چگونگی به کارگیری آن توسط آن ها در فرایند آموزش یک مفهوم ریاضی ، مورد بررسی قرار می گیرد. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش ، روش کیفی پیمایشی است . جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان ریاضی دورة متوسطه استان مرکزی در سال تحصیلی ٩٠- ٨٩ است . حجم نمونه ٧٥ نفر بود که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتاخب شد. نتایج تحق یق نشان داد که معاملن به ضرورت استافده از مثال ها واقف اند، ولی شناخت کافی از مثال آموزشی ندارند و فضای مثال آن ها به قدرکافی توسعه یافته نیست . اکثر معلمان ، مثال را یک ابزار مفید و ضروری و یا یک زبان مشترک و قابل فهم برای فراگیر می دانند، ولی در عین حال موضوعاتی مانند قضایا و مسئله ها، تعاریف و اثبات و استدلال ها را به عنوان مثال در نظر نمی گیرند. معلمان به ویژگی هایی از قبیل شفافیت و سادگی ، صحت ریاضی ، توانایی فراگیران و قابلیت ارزیابی مثال اشاره کرده اند، اما بخش قابل توجهی از آنان از ویژگی های مهمی همچون تعمیم پذیری ، در دسترس بودن و غنی بودن و قوت یک مثال ریاضی غفلت ورزیده اند. همچنین بیشتر معلمان شرکت کننده در پژوهش ، از مثال ها فقط در برخی از قسمت های فرایند آموزش ریاضی مانند مفهوم سازی یا آموزش رویه ها استفاده می کنند.
ملخص الجهاز:
"آیا ماثل ها در نوع ٤٠ و ساختار٤١ تنع و دارند یا نه ؟ آیا در نحوة بیان ، گویا و ساده هس دنت و در روش های ارائه و بازنمایی م ونتع اند؟ روتین ه دنتس یا غیر روتین ؟ آیا می توانند ف اضی ماثل ش یصخ فراگیر را به ف اضی ماثل ساختار یافته تبدیل کنند؟ چه شابهت ها و ت افوت هایی با ماثل های ق یلب موجود در ذهن فراگیر دارند؟ آیا این مثال ها در منابع و برنامه های درسی به کار رفته اند یا خیر؟ آیا مثال مورد نرظ می تواند از بافت و زمینه های م ع ونت ب ریون آید؟ آیا در زمینه های گوناگون به کار می رود؟ دانش ریاضی است افده شده در ساخت ماثل در چه س یحط است و آیا از یک م وهف م در تولید آن است افده شده یا م ومج عه ای از م افهیم در ساخت آن ت کر دارند؟ تع یمم پذیری و کیل بودن یعین این ه ک ماثل ها در کجا و در چه م دحودهای صحیح اند.
ویژگی های بیان شده برای یک مثال آموزشی مناسب توسط معلمان 68 73 58 ٥٨ ٥٣ ٤٦ ٣٥ ٢٨ تعداد پاسخ ها ٩٧/٣ ٩٠/٦ ٧٧/٣ ٧٧/٣ ٧٠/٦ ٦١/٣ ٤٦/٦ ٣٧/٣ درصد پاسخ ها سؤال سوم به نرظ شام در آموزش ریاضی، از ماثل ها در چه موارد و زمینه هایی می توان است افده کرد؟ در صورت امکان برای پاسخ های خود مصداق ارائه دهید."