خلاصة:
هدف این طرح پژوهشی ارزیابی نقش نمایشگاههای تجاری بین المللی(داخلی)بر عملکرد و تصمیمگیری صادرکنندگان ایرانی در خصوص آمیخته بازاریابی بین المللی( 4p )،بررسی اثرگذاری آن بر توسعه صادرات غیرنفتی ایران و ارائه راهکارهایی جهت سازماندهی و بهرهبرداری هرچه بیشتر از اینگونه نمایشگاهها،به عنوان ابزار بازاریابی بین المللی میباشد.برمبنای هدف،این پژوهش کاربردی،و برمبنای روش و نوع،توصیفی از نوع پیمایشی است.روشهای گردآوری دادهها مشتمل بر مصاحبه با گروه خبرگان،روش کتابخانهای و یک پرسشنامه 26 سوالی میباشد.
نتایج حاصل از آزمون"کای دو"فرضیات پژوهش را تأیید نمود،و بر این اساس اکثر پاسخگویان نقش نمایشگاههای بین المللی را در بهبود عملکرد و تصمیمگیری خود در خصوص آمیخته بازاریابی بین المللی مؤثر ارزیابی نمودند.نتایج حاصل از آزمون"اندازهگیری مکرر"برای بررسی تأثیر نمایشگاههای بین المللی بر مؤلفههای آمیخته بازاریابی، بیانگر این مطلب است که از دیدگاه پاسخگویا نمایشگاههای بین المللی بیشترین تأثیر را با(میانگین 69/3 و انحراف استاندارد 9/0) بر عملکرد و تصمیمگیری صادرکنندگان در خصوص معرفی محصول و کمترین تأثیر را با(میانگین 97/2 و انحراف استاندارد 06/1)بر سیاست قیمتگذاری داشته است.از دیدگاه پاسخگویان برپایی نمایشگاههای بین المللی،موجب توسعه صادرات غیرنفتی کشور میشود.نتایج آزمون اندازهگیری مکرر در رابطه با کیفیت خدمات ارائه شده در نمایشگاههای بین المللی نشان میدهد که پاسخگویان بیشترین نمره را به افتتاح به موقع نمایشگاه و کمترین نمره را به اطلاع رسانی و تبلیغات دادهاند.نتایج آزمون"تی"حاکی از آن است که پاسخگویان مربوط به شرکتهای دولتی(با میانگین 64/3 و انحراف استاندارد 74/0)در مقایسه با پاسخگویان شرکتهای خصوصی(با میانگین 09/3 و انحراف استاندارد 01/1)نقش نمایشگاههای بین المللی را در توسعهی صادرات غیرنفتی کشور بیشتر ارزیابی نمودهاند.در پایان پیشنهاداتی به تفکیک سه بازیگر اصلی یعنی برگزارکنندگان،شرکتکنندگان و دولت ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
"د:مالکیت اغلب شرکتهای بررسیشده (91/7 درصد)خصوصی بوده و تنها یک شرکت جدول 3-نتایج آزمون کای دو تکبعدی برای مقایسه دوبهدو پاسخها (تصویرتصویر) جدول 4-نتایج آزمون کای دو برای بررسی نقش نمایشگاههای بین المللی در توسعه صادرات غیرنفتی ایران (تصویرتصویر) جدول 5-نتایج آزمون کای دوی تکبعدی برای مقایسه دوبهدو پاسخها (تصویرتصویر) جدول 6-میانگین و انحراف استاندارد مؤلفههای ششگانهی بهبود عملکرد و تصمیمگیری در خصوص آمیخته بازاریابی بین المللی مؤلفه\میانگین\انحراف استاندارد\تعداد پاسخگویان 1-معرفی محصول\3/69\0/9\168 2-سیاست قیمتگذاری\2/97\1/06\168 3-انتخاب کانالهای مناسب توزیع\3/41\0/99\168 4-شیوههای نوین تبلیغات\3/37\0/94\168 5-آمیخته ترفیع\3/56\0/85\168 6-ابزار تبلیغاتی\3/52\0/88\168 جدول 7-اندازهگیری مکرر برای مؤلفههای ششگانه بهبود عملکرد و تصمیمگیری در خصوص آمیخته بازاریابی بین المللی منابع واریانس\ S.
مؤلفه\میانگین\انحراف استاندارد\تعداد پاسخگویان 1-کیفیت غرفه\3/26\0/95\177 2-افتتاح به موقع نمایشگاه\3/55\0/96\177 3-اطلاعسرانی و تبلیغات\2/93\0/93\177 4-انتخاب زمان،مکان و فضای مناسب\3/33\0/88\177 5-دعوت از متخصصین جهت بازدید از نمایشگاه\2/99\0/97\177 به منظور بررسی این مطلب که برپایی نمایشگاه از دیدگاه پاسخگویان بر کدامیک از مؤلفههای بهبود عملکرد و تصمیمگیری در خصوص آمیخته بازاریابی بین المللی،تأثیر بیشتری دارد،از آزمون اندازه گیری مکرر11استفاده شد.
\115\65/3\100 نقش برپایی نمایشگاه در افزایش سهم بازار خارجی\1-بسیار کم\23/8/41\23/8 \2-کم\45-26/2\50 \3-متوسط\19\28/5\78/5 \4-زیاد\30\17/4\95/9 \5-بسیار زیاد\7\4/1\100 نقش انواع تشویقهای صادراتی در توسعه صادرات غیرنفتی\1-بسیار کم\6\3/55\3/55 \2-کم\17\10/06\13/61 \3-متوسط\24\14/20\28/81 \4-زیاد\65\38/46\66/27 \5-بسیار زیاد\57\33/73\100 الف:برای بررسی نقش نمایشگاههای بین المللی تخصصی داخلی (در جریان برگزاری یا پس از خاتمه)در انعقاد قراردادهای مهم تجاری، قراردادهای همکاریهای اقتصادی و سرمایهگذاری مشترک و یا تأسیس دفاتر نمایندگی فروش،فراوانی و درصد پاسخ پاسخگویان به سوال 16 پرسشنامه در قالب پاسخهای بدون تأثیر،کمتأثیر،تأثیر متوسط،مؤثر و بسیار مؤثر بررسی شد."