خلاصة:
هزینه های هنگفت صرف شده برای سامانه های یادگیری الکترونیکی (به عنوان یک فن آوری) برگشت پذیر نمی باشند، مگر این که دانشجویان در این سامانه ها به موفقیت دست یابند. بدین منظور پژوهش حاضر مدلی را بر اساس مبانی نظری و پژوهش های انجام شده در زمینه یادگیری الکترونیکی برای موفقیت دانشجویان مجازی شاغل در آموزش عالی پیشنهاد داده است. ابعاد اصلی مدل موفقیت فن آوری (TSM) را بعد ویژگی های یادگیرنده، مدیریت یادگیری و ادراکات از سامانه تشکیل می دهند. بر اساس مدل کلی موفقیت فن آوری، مدلی با تاکید بر یادگیری الکترونیکی تدوین شده است. مدل مذکور بر روی ۱۰۵ دانشجوی مجازی یکی از دانشگاه های ارائه دهنده دوره های یادگیری الکترونیکی از طریق تحلیل مسیر (رگرسیون چندگانه) آزمون شد. از مهم ترین نتایج این مطالعه می توان به تاثیر بعد ادراکات از سامانه بر موفقیت یادگیرندگان اشاره کرد که تنها بعدی است که به طور مستقیم بر پیشرفت تحصیلی اثرگذار است و هم چنین اثرپذیری بعد ادراکات به بعد ویژگی های سامانه اشاره دارد. پژوهش حاضر در ادامه پیشنهاد هایی کاربردی برای مدرسین، دست اندرکاران و طراحان سامانه های یادگیری الکترونیکی در جهت موفقیت دانشجویان الکترونیکی ارائه داده است.
Enormous funding spent on e-learning will have no return unless students succeed. Therefore, in this study a model was suggested on the basis of theoretical principles and research studies one-learning in higher education. Main dimensions of Technology Success Model (TSM) include learner's characteristics, learning management, and perceptions of the system. Based on the general model of technology success a model was developed with emphasis on e-learning and was tested on a sample of 105 students using multiple regression analysis. Main findings indicate that perceptions of the system would directly affect learners' success. Finally, some practical suggestions were made to be taken into account
.by tutors, practitioners, and developers of e-learning systems
ملخص الجهاز:
بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی یادگیرندگان الکترونیکی در آموزش عالی:ارائه مدل موفقیت براساس دیدگاه یادگیرندگان عنایت الله زمانپور1 دکتر محمد علی میرزابیگی2 چکیده هزینههای هنگفت صرف شده برای سامانههای یادگیری الکترونیکی(به عنوان یک فنآوری)برگشتپذیر نمیباشند، مگر این که دانشجویان در این سامانهها به موفقیت دست یابند.
براساس مدل موفقیت فنآوری (TSM) برای یادگیری الکترونیکی فرضیاتی در نظر گرفته شده (همان مسیرهای بین ابعاد شکل 2)که به شرح زیر میباشند: -------------- (1)- Technology Success Model فرضیه یکم (H 1) :بعد یادگیرنده تأثیر مثبت معناداری بر عملکرد تحصیلی یادگیرنده الکترونیکی دارد.
جدول 9:میانگین و انحراف معیار ابعاد و عوامل مؤثر بر یادگیری الکترونیکی و میزان مطلوبیت آنها (به تصویر صفحه مراجعه شود) آزمون فرضیهها برای آزمودن کلیه فرضیههای پژوهش از رگرسیون چندگانه بهره برده شد(تکنیک تحلیل مسیر با نرمافزار SPSS ،به نقل از منصورفر،5831)؛با این توضیح که قبل از بررسی تکتک فرضیهها به معناداری معادله حاصل از انجام این رگرسیونها پرداخته شد.
در مدل مذکور بعد ویژگیهای فنآوری بیشترین اثر را بر ادراکات از سامانه داشته است،جدای از این که نتایج این پژوهش با دیگر پژوهشها همخوان بوده است،میتوان این پیشنهاد را برای مؤسسات آموزش عالی (دانشگاهها و مؤسسات ارائه دهنده دورههای یادگیری الکترونیکی)ارائه داد که کاملا متوجه نیازها و ارزشهای کاربران این نوع سامانهها باشند و حتما این که به اثربخشی مورد بحث ویژگیهای سامانه بپردازند و آنها را از مؤسسات تولید کننده این سامانهها مطالبه کنند،همچنین توسعه دهندگان و طراحان نیز باید با تأکید بیشتری بر ویژگیهای فنآوری سامانه به تولید چنین سامانههایی بپردازند.