ملخص الجهاز:
نقش ارزیابی در کلاسهای درسی علوم دورههای ابتدایی و راهنمایی معرفی مقاله نویسنده:دکتر اسکندر فتحی آذر پژوهشهای انجام شده نشان میدهد که در درس علوم،بویژه در دورههای ابتدایی و راهنمایی،بر حیطهء شناختی سطحی به هنگام ارزشیابی تأکید بیشتر میشود و این موجب میگردد که فراگیران به حفظ کردن آن دروس بپردازند.
نقش ارزشیابی انجام یافته در کلاسهای درسی شواهد موجود از ابزارهای ارزیابی توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی آموزش علوم نشانگر این است که در این آزمونها به قلمرو شناختی و محتوای علمی تأکید بیشتری شده است.
72 با وجود مشکلات فوق باید گفت که اگر معلمان در روند اصلاح آزمونهای طراحی شده توسط خودشان قدمهای مؤثری برندارند،روایی43این آزمونها پایینتر بوده یا زیر سؤال خواهد بود؛چرا که چنین شیوهء ارزیابی نخواهد توانست با اهداف تعلیم و تربیت بویژه حل مسألهای در کلاسهای درسی علوم هماهنگی داشته باشد.
بنابراین اهمیت و تأثیر سؤالهای متن کتاب و سؤالهای آخر فصل یا بخش آن را در یادگیری و ارزشیابی نباید نادیده گرفت؛بلکه باید سؤالهای مزبور در روند اهداف آموزشی به خصوص حل مسألهای تدوین شود و در تعیین تداوم سؤالها و نیز موقعیت آنها،یافتههای تحقیقی مد نظر قرار گیرند.
Handbook of research on science teaching and learning.
case studies in science education.
the development of science process assessment for fourth grade students.
educational testing and evaluation.
what do first year university examinations assess?new zealand journal of educational studies,21.