خلاصة:
اری کاهش یافت.اهمیت عملی یافتههای پژوهش در ارتباط با یافتههای پیشین در قلمرو پیشگیری و درمانگری اختلالهای درونیسازیشده زودرس موردبحث قرار گرفت.
ملخص الجهاز:
"بازی درمانگری بیرهنمود در کودکان مبتلا به مشکلات درونیسازیشده Nondirective Play-Therapy for Children with Internalized Problems 1lمریم بیات دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی چکیده در این پژوهش به بررسی اثربخشی بازی درمانگری بیرهنمود بر کاهش رفتارهای درونیسازیشده در کودکان پیشدبستانی که بر اساس فهرست رفتاری کودک CBCL) ،آشنباخ و رسکورلا،1002)در حیطه مشکلات درونیسازیشده(اضطراب،افسردگی و کنارهگیری)نیازمند توجه بالینی بودند به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند.
به بیان دیگر،از آنجا که اختلالهای درونیسازیشده مشکل چندانی برای اطرافیان ایجاد نمیکنند و بسیاری از نشانههایی که کودکان از آنها رنج میبرند(مانند ناامیدی،اضطراب،بازداری)صرفا درون فرد تجربه میشوند، این مشکلات کمتر شناسایی و مورد توجه بالینی قرار میگیرند(ساندرز،مرل و کوب،9991).
بهرغم پژوهشهای متعدد در این عرصه،بازی درمانگری در کشور ما به عنوان مهمترین روش درمانگری کودکان هنوز به درستی شناخته نشده است؛بنابراین، هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش بازیدرمانگری بیرهنمود در کاهش نشانههای اختلالهای درونیسازی- شده در کودکانی است که بهطور همزمان دچار اختلالهای برونیسازیشده نیز هستند.
بررسی نتایج سه مرحله بعد نیز تفاوت معنادار در سطح میانگینهای پسآزمون اول با پسآزمون دوم و پسآزمون سوم با پسآزمون چهارم را نشان داد درحالیکه در فاصله پسآزمون دوم و پسآزمون سوم رفتارهای درونیسازیشده کودکان کاهش معناداری نداشته است.
شاید بتوان کاهش سرعت بهبود این وهله را به درگیری با مسایل و تلاش برای فایقآمدن بر آنها نسبت داد چون پس از جلسه دوازدهم و با نزدیکشدن به پایان درمانگری اغلب کودکان توانستند تا حد قابلتوجهی بر مشکلات خود غلبه کنند و به دنبال آن رفتارهای درونیسازیشده نیز به میزان چشمگیری کاهش یافتند."