خلاصة:
زونه).یادگیری فرایند شکلگیری صاعقه از طریق آزمونهای نگهداری و انتقال اندازهگیری شد.عملکرد بهتر گروه گفتاری نسبت به گروه مبتنی در میزان نگهداری اطلاعات،اثر وجه حسی را آشکار کرد.اما عملکرد ضعیفتر دانشآموزان گروه افزونه در آزمون انتقال نسبت به دانشآموزانی که قالبهای موجز دریافت کرده بودند،اثر افزونگی را آشکار ساخت.نتایج برپایه الگوی پردازش دوگانه حافظه کاری و ظرفیت محدود مجرای دیداری تبیین شدند.استلزامهای نظری و عملی یافتهها مورد بحث قرار گرفتند.
ملخص الجهاز:
"مدیریت تقسیم-توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چندرسانهای: شواهدی برسامانههای پردازش دوگانه در حافظه کاری Manging Spilt-attention and Redundancy in Multimedia Learning Environments:Evidence for Dual Processing Systems in Working Memory حمید رضا حسنآبادی دکتر زهره سرمد دانشجوی دکتری دانشگاه تهران استاد دانشگاه تهران دکتر محمود قاضی طباطبائی استاد دانشگاه تهران چکیده هدف مطالعه حاضر،اصلاح اثرهای تقسیم ستوجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چندرسانهای از طریق ارائه متن به صورت شنیداری یا یکپارچه- سازی فیزیکی منابع چندگانه اطلاعات بود.
هرچند که محیطهای آموزشی چندرسانهای مبتنی بررایانه مکان بالقوه توانمندی را برای بهبود یادگیری معنادار دانشآموزان فراهم میکنند،اما پژوهشها(برای مثال نگاه کنید به مهیر،7991،9991،1002 و 3002) نشان دادهاند که تمام پیامهای آموزشی ارائه شده از طریق این محیطها بهطور یکسان مؤثر نیستند،مطالعات انجام شده در حیطه روانشناسی شناختی فرصتی فراهم کردهاند تا ضمن به دست آوردن فهم بهتری از مکانیزمهای درگیر در یادگیری از برنامههای چندرسانهای،دلایل عدم کارایی و نامؤثر بودن برخی از ارائههای چندرسانهای شناسایی شوند.
برطبق این اصل طراحی آموزش چندرسانهای، وقتی تصویرها و واژههای مرتبط باهم نزدیک به یکدیگر در صفحه رایانه ظاهر شوند،دانشآموزان میتوانند با حد اقل جستجوی دیداری به اطلاعات کلامی و دیداری متناظر دست یابند و آنها را همزمان در حافظهکاری خود ضبط کنند(مورینو مهیر،9991؛مهیر و مورینو،8991) تا از این طریق فرایند یکپارچهسازی ذهنی تسهیل شود (مهیر،9991،3002).
تحلیل اثرهای کاربندیها با استفاده از مقابلههای طرحریزی شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتایج این مطالعه شواهدی را مبنی برامکان استفاده از اثر وجه حسی در غلبه و پیامدهای شناختی منفی تقسیم-توجه فراهم آورد و مشخص کرد که ارائههای آموزشی دو-وجهی شامل متن شنیداری و انیمیشن تقسیم توجه را از بین نمیبرد،بلکه ظرفیت حافظه کاری در دسترس را از طریق ترکیب مجاری شنیداری و دیداری حافظه افزایش میدهد."