خلاصة:
باسوادی در ساده ترین تعریف خود به معنای کسب مهارت های خواندن و نوشتن به زبان رسمی است. اگر چه اکثر دانش آموزان برای تسلط یافتن بر دو مهارت یاد شده تلاش می کنند اما برای دانش آموزان ایرانی مناطق غیرفارسی زبان، نسبت به مناطق فارسی زبان آموزش زبان فارسی به عنوان زبان رسمی با محدودیت های بیشتری رو به روست. در فرآیند زبان آموزی بروز خطا پدیده ای اجتناب ناپذیر است و «تحلیل خطا» راهی است برای شناسایی نیازهای آموزشی در جهت بهبود کیفیت مواد آموزشی و شیوه های تدریس. منظور از تحلیل خطا، مطابقه جمله های تولید شده در گفتار یا نوشتار زبان آموزان با جمله های گویشوران بومی به لحاظ سازگاری یا عدم سازگاری با قواعد زبان مورد مطالعه است. در این تحقیق خطاهای نوشتاری دانش آموزان ایرانی ترک زبان سطح متوسط و پیشرفته مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. آمار ارایه شده شامل 100 مورد خطاست که در چهار گروه خطاهای املایی، خطاهای واژگانی، خطای ساختاری و خطای کاربردشناختی بررسی شده اند. داده های تحقیق از دست نوشته های مخاطبان مجلات رشد گردآوری و به روش توصیفی تحلیل و برسی شده است. هدف تحقیق دستیابی به پربسامدترین خطاهای نوشتاری دانش آموزان ایرانی غیرفارسی زبان است. نتایج نشان داد که بر حسب بسامد رخداد، خطاهای ساختاری با 72 درصد میزان وقوع از بیشترین تعداد برخوردار بوده اند. به عبارت دیگر، دانش آموزان ایرانی ترک زبان در کاربرد نکات دستوری دارای ضعف هستند. به نظر می رسد این نتیجه قابل تعمیم به سایر دانش آموزان غیرفارسی زبان ایرانی نیز می باشد. بنابراین در تهیه متون آموزشی و کمک آموزشی باید به این موضوع بیشتر توجه شود.
ملخص الجهاز:
"تحلیل اشکالات نوشتاری دانش آموزان ایرانی غیرفارسی زبان (مخاطبان مجلات رشد) سید بهنام علوی مقدم * 1 معصومه خیرآبادی ** چکیده باسوادی در ساده ترین تعریف خود به معنای کسب مهارت های خواندن و نوشتن به زبان رسمی است .
در این تحقیق خطاهای نوشتاری دانش آموزان ایرانی ترک زبان سطح متوسط و پیشرفته مورد تحلیل و بررسی قرارگرفته است .
داده های تاریخ دریافت مقاله : ٩٠/٩/١٢ تاریخ شروع بررسی :١١ /٩٠/١٠ تاریخ پذیرش :٢٣ /٩١/٢* عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی** کارشناس ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان از دانشگاه علامه طباطبایی تحقیق از دست نوشته های مخاطبان مجلات رشد گردآوری و به روش توصیفی تحلیل و بررسی شده است .
تحلیل خطا، خطاهای نوشتاری ، متون آموزشی ، متون کمک آموزشی ، دانش آموزان غیرفارسی زبان مقدمه زبان فارسی ، زبان رسمی جمهوری اسلامی ایران است ؛ از این رو تسلط بر دو مهارت خواندن و نوشتن در این زبان ، برای تمامی ایرانیان امری حیاتی و مهم به شمار می آید.
در این تحقیق ، خطاهای نوشتاری دانش آموزان ترک زبان ، در دو گروه متوسط و پیشرفته ، مورد بررسی قرار گرفته است .
با توجه به مطالب مذکور، در این تحقیق خطاهای نوشتاری دانش آموزان ایرانی ترک زبان به عنوان نمونه ای از غیرفارسی زبانانی که فارسی را به عنوانی زبانی دیگر می آموزند، تحلیل و بررسی می شوند.
Contribution of Error Analysis to Foreign Language Teaching."