خلاصة:
پس از ارائه برخی خدمات کتابخانه ای بر روی اینترنت،اکنون ارائه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی مورد توجه قرار گرفته است تفاوت مهم و بارز این نوع خدمات مرجع با نحوه سنتی آن عدم حضور فیزیکی مراجعه کننده در محل میز مرجع می باشد. با بیانی ساده در این نوع خدمات مرجع، مخاطبان می توانند از طریق پست الکترونیکی و سایر امکانات موجود پرسشهای خود را برای کتابدار مرجع ارسال کنند
ملخص الجهاز:
با بیانی ساده در این نوع خدمات مرجع، مخاطبان میتوانند از طریق پست الکترونیکی و سایر امکانات موجود پرسشهای خود را برای کتابدار مرجع ارسال کنند.
یکی ارائه تعریفی مشخص از نقشهای مختلفی که در جریان کار حضور دارند و نحوة تقسیم کار و دیگری توجه کتابخانهها به این مسئله که در ارائه خدمات مرجع مجازی لازم است از رهنمودهایی که مسائل مختلف از جمله مدیریت، خدمات، کارکنان، زیرساختها و...
روشن است که در ابتدای سلیقه، خلاقیت و دانش کارکنان هر کتابخانه در نوع و شیوهای که خدمات مرجع مجازی ارائه میشود تأثیرگذار است، اما با گذشت زمان برای بهبود کمیت و کیفیت اینگونه خدمات، معیارهای مشترکی مورد توجه قرار گرفتهاند.
ـ کتابخانه قصد دارد چه نوع خدمات مرجعی ارائه کند؟ ـ این خدمات چگونه ارائه میشود؟ ـ آیا پاسخ کتابدار مرجع در حد ارائه ارجاعات فوری و یا پاسخ کامل است؟ ـ آیا کتابخانه برای خدمات مرجع مجازی خود از منابع چاپی هم استفاده میکند؟ ـ آیا تهیة متن کامل مدارک و مقالههای مورد نیاز کاربران در حیطة اختیارات و خدمات میز مرجع است؟ در بسیاری از مواقع هدف اصلی راهاندازی چنین خدمتی، ارائه خدمات مرجع به همان میزانی است که فرد با حضور فیزیکی در محل میز مرجع دریافت میکند.
در هر صورت باید تعیین شود که برای هر گروه از مخاطبان میز مرجع تا چه حد اجازه ارائه خدمات وجود دارد؟ شاید لازم باشد برنامهریزان خدمات مرجع مجازی به این نکته توجه کنند که همیشه گروه زیادی میتوانند اینگونه خدمات را دریافت دارند.