خلاصة:
اینترانت، به عنوان یکی از مؤثرترین ابزارهای نوین مدیریت دانش ظهور کرده است. مقاله حاضر، میزان استفاده 3 کتابخانه دانشگاهی آفریقای جنوبی از اینترانت را به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش گزارش میدهد. این کتابخانهها با روش نمونه گیری هدفمند، انتخاب شده و بر اساس یافتههای متون پژوهشی، به طور مختصر، مدیریت دانش و اینترانت تعریف میشوند. مزایای اینترانت به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش و محتوای آن مورد بحث قرار می گیرد. عقاید این 3 کتابخانه درباره مدیریت دانش و استفاده از اینترانت با یافتههای متون، مقایسه میشود. از شواهد چنین بر می آید که اهمیت مدیریت دانش و ارزش اینترانت به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش بر این کتابخانههای دانشگاهی پوشیده نیست. در عین حال، از اینترانت به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش آنطور که باید، استفاده نشده است.
ملخص الجهاز:
مقاله حاضر، میزان استفاده 3 کتابخانه دانشگاهی آفریقای جنوبی از اینترانت را به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش گزارش میدهد.
مرور نوشتار انجام گرفته در این مورد نشان میدهد که از اینترانت به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش استفاده شده است؛ به عنوان مثال، در سازمانهای حقوقی و محیطهای تجاری (Robinson, 1999, p.
بنابراین، هدف مقاله حاضر این است که نشان دهد تا چه میزان کتابخانههای دانشگاهی موجود در آفریقای جنوبی از اینترانت به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش استفاده میکنند.
1) مدیریت دانش را به عنوان رشتهای تعریف میکند که باعث پیشرفت یک رویکرد یکپارچه برای شناسایی، فراهمآوری، ارزیابی، بازیابی و اشتراک همه داراییهای اطلاعاتی[5] یک سازمان میشود.
تعریف و اهمیت اینترانت به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش به منظور ترغیب افراد جهت اشتراک دانش، باید انگیزه و ابزارهای لازم فراهم شود.
از موارد یاد شده، چنین برمیآید که اگر از اینترانت به صورت بهینه بهرهبرداری شود، میتوان از آن به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش جهت تسهیل ارتباطها و اشتراک دانش در سازمانهایی مانند کتابخانههای دانشگاهی استفاده کرد.
هدف این مقاله را میتوان ارائه گزارشی در مورد میزان استفاده سه کتابخانه دانشگاهی آفریقای جنوبی از اینترانت به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش قلمداد کرد.
محتوای اینترانت، موتوری است که هدایت اینترانت را به عنوان ابزاری برای مدیریت دانش بر عهده دارد.