خلاصة:
کلام جدید از جمله دانش هایی است که امروزه از جایگاه خاصی میان دانشوران دینی برخوردار است. البته در این که آیا کلام به دو قسم جدید و قدیم، تقسیم شدنی است یا خیر، میان اندیشمندان حوزه کلام اختلافات اساسی وجود دارد. نگارنده در این نوشتار، ضمن بیان دیدگاه های مختلف درباره کلام جدید بر آن است که می توان از کلام جدید سخن گفت. در ادامه مسئله مهدویت را که به عنوان یکی از مسائل کلام کلاسیک در ذیل مبحث امامت مطرح می شود به عنوان جدی ترین موضوع در کلام جدید طرح می کنیم و به عنوان نمونه، مباحثی را از حوزه کلام جدید و مهدویت به صورت تطبیقی بررسی می نماییم.
ملخص الجهاز:
"بسیاری از آموزههای کلام جدید با بحث مهدویت مرتبط است،از جمله:جهانیسازی و امت واحد جهانی،عقلانیت در جهان مدرن و عقلمداری در عصر ظهور،آیندۀ تاریخ فمینیسم و نگاه به زن در عصر ظهور،دموکراسی و نوع و نقش حضور مردم در انقلاب مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، دنیاگرایی در غرب و نگاه جامعه مهدوی به نقش دین و دنیا،اخلاق حاکم بر مدرنیسم و شیوههای اخلاقی در عصر ظهور،علمگرایی عصر مدرن و نقش علم در جامعه مهدوی،شیوه برخورد امام علیه السلام با تکنولوژی مدرن،اومانیسم و نگاه حکومت مهدوی به انسان،پلورالیسم دینی و حکومت مهدوی،هرمنوتیک و نقش مفسر در زمان حضور معصوم علیه السلام،لیبرالیسم و نگاه جامعه مهدوی به آزادی و....
45 عصر ظهور و زمان حکومت مهدوی نیز عصر عقلانیت و حکومت خرد نام دارد،46اما چه تفاوتهایی میان عقلانیت حاکم در عصر مدرن و عقلگرایی در عصر ظهور وجود دارد؟منظور از عقلگرایی در عصر ظهور چیست؟آیا در عصر حاکمیت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تنها به دادههای علم تجربی اکتفا میشود؟ عقلانیت در عصر مدرن،نافی معارف وحیانی است و دین را کنار میگذارد و تنها به دادههای علمی ارج مینهند.
تجربه دینی و ملاقات باحضرت صاحب عجل الله تعالی فرجه الشریف در عصر غیبت بحث از تجربه دینی از جمله رویکردهای کلام جدیدی است که شلایر ماخر آن را در مغرب زمین مطرح کرده،گرچه پیش از او نیز این رویکرد در اندیشههای کلامی و فلسفی غرب وجود داشته است."