خلاصه ماشینی:
"«رفوگران/امیر زاده میشوند/اقتصاددانان/ سهمیه نفس کشیدن انسان را/تحریم میکنند»(64) به عبارتی دقیقتر،روایت نقالی عصبانی و از دور خارج شده را میماند،نشسته جلو آیینه زنگار گرفته ذهن خویش،حرف میبافد بدون تاروپود محکم: *اساس مجموعه«روزهای مندرس»اندراس اساس زندگی و به تبع انتظار عبث برای کور سوی امید و گسترش لحظهبهلحظه یأس و تخریب در وضعیت بغرنج انسان در سرزمین بغرنجتر است.
جایی که«سنجابهای کوچک»آشیانه جز«در حفره دهان پلنگان»ندارند (تیغ ترانه-42) و در کلام راوی شاهد تاریخی در«روزهای مندرس»، اتفاق مسلط«دریغ واری»است (114): «ایستادهاند/در کمرکش دریا/ و خاکستر جانشان/طوفان موسمی حزن/درمییابد/مردان در پیش روی صاعقه صف بستهاند/تا شرمساری/به پابوس فقر نیاید/و زنها/تکیده و خاموش/به بقعههای مناجات بر میشوند/ایستادهاند در کمرکش هستی/و همچنان/خاکستر دریغ/از بن جانشان/بیتاب میوزد» *** از زاویه دیگری نیز میتوان به این مجموعه نگریست:از زاویه نگاه شاعر به ماهو شاعر و از چشمانداز شاعر مستحیل در هویت جغرافیای تاریخی،چشمانداز اخیر همان است که گذشت.
آبپاره اخگر سیال/ گزبنیست داغدار/که کودکان سرزمین مرا/در بادهای تشنه بیمرگ/به پایمردی و رادی،شکیب میآموزد:/گز/این خدای کوچک«سیوستان» (گز-65) اما همین شاعر با چشمانداز درونی شده دو وجهی:شاعر به ماهو شاعر با شناسنامه سیوستان و شاعر همذات با جغرافیای تاریخی معلوم،هنگامی که از این مرزها فاصله میگیرد و آنها را از یاد میبرد،ردپای ذهن و زبان وی دگرگون میشود و اعلام جنگ با عناصری میکند که در قلمرو تاریخ و در گستره جغرافیا در وسعت شاعر رسته از جنگ هفتادودو ملت،به حساب نمیآیند،به همین علت شاعر به ناچار به میدان منازعه دون کیشوت وار پا میگذارد.
/زیرا بر روی سنگچین صدایم/هنوز کودکان زمین را/به ضیافت شعر فرا میخوانم» و نیز نمونه دیگر:(اندیشه-98)،گرچه تکرار گفتههای دیگران است و حرف تازهای ندارد،اما نشانه دیگری بر تعارض دو شخصیت در شاعر حداقل در دو فضای تنفس میتواند باشد."