خلاصه ماشینی:
همهی این بدبینیها البته تا آنجا صدق میکند که هنر و در بحث ما تئاتر به جای استفاده از تکنولوژی-آنطور که مثلا آپیا استفاده کرد-مرعوب آن گردد،مثل مثالی که در مورد بستن میکروفن به بخشهای مختلف بدن و پخش صدای آنها صرفا به هدف سرگرمی و شیرینکاری پرفورمانس زدم، طبعا فرایند تبدیل اتاقی از لامپها و مقاومتها و خازنها به ترانزیستور و بعد تبدیل آن به مدارهای مجتمع و سرانجام به ریزپردازنده- ها بر شکلهای سنتی داستان و نمایش و حتی نامه تأثیر میگذارند.
موضوع نمایشنامهی کپنهاک دیدار نیلز بور و ورنر هایزنبرگ دو فیزیکدان مشهور است که قبل از جنگ جهانی دوم با کار مشترک بر روی مکانیک کوانتوم و اصل عدم قطعیت در دههی 1920،فیزیک اتمی را به مرحلهی تازهای کشاندند.
به این ترتیب تنها تکنولوژی نیست که بر هنر اثر میگذارد،هنر نیز بر دانش تأثیر گذاشته است و در این مورد البته به نمونههای فراوانی در ادبیات نمایشی و غیر نمایشی و سایر هنرها میتوان اشاره کرد.
در نمایشنامهی کپنهاگ دانش ابزاری برای رسیدن به این مطلب است که آیا میتوان نیت افراد را شناخت؟اما چنانکه گفته شد کپنهاگ از این فراتر میرود و بحث بین پژوهشگران در مورد رویدادهای مربوط به اختراع بمب اتم را دامن میزند.
اکنون باید یک بار دیگر به این نکته برگشت که تنها تکنولوژی نیست که بر فرم،محتوا و درونمایهی نمایش تأثیر میگذارد،نمایش نیز به ترتیبی که گفتیم میتواند و توانسته است که به قول رابرت اوسرمان باعث ورقخوردن تاریخ علم شود.