خلاصه ماشینی:
"دارای انواع مختلفی است که هریک باتوجه به خواص ویژهای که دارند در موارد متفاوتی بهکار میروند ولی صرفنظر از خواص و ویژگیهای منحصر به فرد همه انواع بتون یک ویژگی مشترک نیز دارند که در هنگام تهیه حالت خمیری داشته و برای گرفتن شکل مورد نظر باید به شیوههای مختلف فرمدهی شده و به شکل دلخواه درآیند.
هزینه نسبی قالببندی بسته به شکل و پیچیدگی قطعه میتواند تا 75% هزینه ساخت قطعه را دربر د اشته باشد که بیشتر این هزینه صرف نیروی کار انجام شده برای ساخت قالب میگردد و مواد مصرفی نقش کمتری در ایجاد هزینه قالببندی دارند.
طراحی قالب بتون و قالببندی در اغلب سازهها به صورت تجربی و سنتی انجام میشود ولی در عینحال منابع علمی متعددی نیز برای این منظور در دسترس طراحان و علاقهمندان میباشد.
در این بخش به نکاتی چند در مورد ویبره کردن بتون و استفاده از ویبراتور(لرزاننده)،چگونگی بتونریزی در قالبهای مختلف و روشهای حمل،نصب و انبار کردن قطعات پیشساخته قالب اشاره شده است.
بنابر گفته مؤلف بسیاری از روشها و جزئیات ساخت و اجرای قالب که در این کتاب مورد اشاره قرار گرفته،توسط کسانی که مستقیما به فن قالببندی اشتغال داشتهاند و برخی دیگر توسط طراحان و مهندسانی که در جستجوی راه حل برای یک مورد مشخص بودهاند،ابداع شده و در هر دو مورد روشهای موفق مورد استفاده مجدد قرار گرفته و اصلاح و تکمیل شده است.
ترتیب بخشهای کتاب نیز مناسب نبوده و شاید بهتر بود که ابتدا طراحی قالب(فصل سوم)و سپس نکات کارگاهی قالببندی(فصل دوم)و پس از آن جزئیات قالببندی(فصل اول)مطرح میگشت و در انتها روشهای بتونریزی،حمل و نقل و انبار کردن قطعات(که البته این بخش در جای مناسب خود قرار دارد)مطرح میشد."