چکیده:
هدف از مطالعة حاضر تعیین نقش واسط هوش در اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر عملکرد درک مطلب دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان بود. در این پژوهش شبه آزمایشی سه گروه ایستا (هر گروه 20 نفر) از دانشآموزان پسر پایه اول دبیرستان که مردودی و ترک تحصیل نداشتند، مشتمل بر یک گروه آزمایشی و دو گروه گواه با میانگین سنی 14 سال و 9 ماه شرکت داشتند. هوش هر سه گروه با استفاده از آزمون ریون اندازه گیری شد تا به شکل آماری (تحلیل کوواریانس) کنترل گردد. از هر سه گروه پیش آزمون و پس آزمون درک مطلب به عمل آمد. گروه آزمایش در فاصله پیش آزمون و پس آزمون، در پنج جلسه آموزش راهبردهای فراشناختی شرکت کردند. نتایج تحلیل واریانس نمرات تفاوت (پیشآزمون- پس آزمون) نشان داد، آموزش راهبردهای فراشناختی به گروه آزمایش باعث افزایش در عملکرد درک مطلب آزمودنیها گردید، هر چند با کنترل هوش آزمودنیها تغییری در عملکرد درک مطلب آزمودنیها حاصل نشد. یافتههای پژوهش اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر بهبود عملکرد درک مطلب دانش آموزان را نشان داد، ضمن اینکه با عدم تایید نقش واسط هوش در اثر بخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر عملکرد درک مطلب در این پژوهش، میتوان انتظار داشت با بهکارگیری.
خلاصه ماشینی:
نقش واسطه اي هوش در اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشناختي بر عملکرد درک مطلب دانش آموزان The Mediating Role of Intelligence in Efficacy of Teaching Metacognitive Strategies on Comprehension of Students * مهدي شيخ * دکتر خدابخش احمدي چکيده هدف از مطالعۀ حاضر تعيـين نقـش واسـط هوش در اثربخشي آموزش راهبردهاي فراشـناختي بر عملکرد درک مطلب دانش آموزان پسر پايـه اول دبيرستان بود.
نتايج تحليل واريانس نمرات تفاوت (پـيش آزمـون - پـس آزمـون ) نشـان داد، آمـوزش راهبردهاي فراشـناختي بـه گـروه آزمـايش باعـث افزايش در عملکرد درک مطلب آزمودنيها گرديـد، هـر چنـد بـا کنتـرل هـوش آزمودنيهـا تغييـري در عملکــرد درک مطلــب آزمودنيهــا حاصــل نشــد.
بنابراين ضروري است در پژوهش حاضر نير نقش هوش به عنوان متغير واسطه اي، در اثر بخشي راهبردهاي فراشناختي بـر عملکـرد درک مطلب دانش آموزان مورد بررسي قرارگيرد.
آماره هاي توصيفي براي پيش آزمون و پس آزمون درک مطلب و آزمون هوش (رجوع شود به تصویر صفحه) با انجام تحليل واريانس يکراهه روي نمرات پس آزمـون سـه گـروه نمونـه مـورد پژوهش ، نتايج نشان دهنده تفاوت معنادار سه گروه در پس آزمون بـود، (٠/٠٠٠١ > p)، ٢٧/٤٤٥= (٥٧و٢) F.
همچنين نتايج نشان داد که تنها گروه آزمايشي با گـروه گـواه ١ و ٢ تفـاوت دارد و اين تفاوت در سطح ٠٠٠١ جدول ٤- نتايج آزمون پسين توکي براي مقايسه گروهها در نمرات تفاضل (رجوع شود به تصویر صفحه) پس از تحليل اکتشافي و اطمينان از همگني ضـرايب رگرسـيون نمـرات هـوش آزمودنيها در ميان گروههاي سه گانه با استفاده از تحليل کوواريانس ، نقش واسط هوش در عملکرد درک مطلب مورد بررسي قرار گرفت .