چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش متغیرهای تجربه قبلی، خودکارآمدی و اضطراب رایانه در استفاده و پذیرش معلمان از آن، بر مبنای مدل پذیرش فناوری اطلاعات (TAM) میباشد. برای بدست آوردن یک نمونه مناسب از میان معلمان دوره دبیرستان شهرستان بهشهر(219= زن ،=239 مرد) از روش سرشماری استفاده شد. برای بررسی متغیرها از مقیاس سهولت و سودمندی استفاده ادراک شده ، نگرش نسبت به استفاده ، قصد رفتاری، خودکارآمدی و اضطراب رایانه (ونکاتش، موریس و دیویس2003) ، تجربه قبلی رایانه (پاتسکی و بابکو،1998) و استفاده واقعی (القحطانی، 2003؛ ایگباریا، 1998) استفاده شد . روش تحلیل دادهها روش تحلیل مسیر و محاسبه ضرایب استاندارشده میباشد. نتایج نشان داد که مدل دارای برازندگی مناسبی با دادهها میباشد و از میان متغیرها، تجربه قبلی و اضطراب رایانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر استفاده معلمان از رایانه تاثیر داشته است. اما متغیر خودکارآمدی رایانه اثر معناداری در استفاده از رایانه توسط معلمان نشان نداد. به طور کلی مدل آزمون شده پژوهش حاضر 45 در صد از متغیر استفاده از رایانه را پیش بینی میکند.
خلاصه ماشینی:
نقش تجربۀ قبلي، خودکارآمدي و اضطراب رايانه در پذيرش و استفاده از آن توسط معلمان The Role of Prior Experience, Self-efficacy and computer Anxiety in Teacher's Computer use and Acceptance.
طبق بررسيهاي صورت گرفته مدل و روش هاي گوناگوني بـراي بررسـي عوامـل موثر بر پذيرش و کاربرد فناوري اطلاعات در سطح جهان ساخته و به کار گرفتـه شـده است ، از ميان مدل هاي علي موجود «مدل پذيرش فنـاوري٣ (TAM)» اعتبـار لازم را در پژوهش هاي گونـاگون بدسـت آورده اسـت کـه بـه بررسـي عوامـل در سـطح فـردي ميپردازد وقابليت کاربرد آن در مطالعات قبلي (ديلـون و مـوريس ، ١٩٩٦) تاييـد شـده است ، اين مدل دلايل اين که چرا کاربران ، يک فناوري اطلاعات خاص را ميپذيرنـد يـا رد ميکنند نشان ميدهد چيزي که به طور خاص بـه منظـور توضـيح رفتـار اسـتفاده از رايانه ميباشد(ديويس ، باگوزي ووارشاو،١٩٨٩).
در حـالي کـه مطالعـۀ توسـط ايگباريا و ايواري (١٩٩٥) انجام گرفته نشان داده شده است که تجربه رايانه اثر مسـتقيم قوي براستفاده ازرايانه دارد وسـهولت و سـودمندي ادراک شـده ، بـراي اسـتفاده کـافي نيستند وکاربران بايد تجربه کافي استفاده از سيستم را داشته باشند.
ابزار به منظور اندازه گيري سازه هاي مدل پذيرش فناوري اطلاعات و متغيرهاي بيرونـي خودکارآمدي و اضطراب رايانه از مقياس (ونکاتش ، موريس و ديويس ، (٢٠٠٣) ومتغيـر تجربه قبلي از مقياس پاتسکي و بابکو، (١٩٩٨) اسـتفاده شـد کـه هـر يـک بـه صـورت جداگانه به همراه اعتبار و روايي آن گزارش شده است .