خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب،یادآوری از نظر ابن سینا عبارت است از اینکه قوۀ متخیله/مفکره معانی وهمی را از یک سو و صور محسوس مناسبی را که در خیال حفظ میشوند از سوی دیگر،با هم تطبیق دهد.
54 به این ترتیب،ابن رشد حافظه را به عنوان عملیاتی سه جانبه میفهمد: قوۀ مفکره از معانی یک صورت خیالی که در حافظه ذخیره شده است استفاده میکند و آنها را با تصویر حسی اصلی ترکیب میکند تا تذکر کامل مدرک مورد نظر را نتیجه دهد.
ابن رشد در شرح کبیر ماهیت مستقل یعنی مجرد و در عین حال جوهری عقول مادی و فاعلی و رابطۀ عقل بالقوه و بالفعل را میان آنها حفظ میکند.
همان طور که در بالا بیان شد،او فکر را قوهای مادی میداند که در مغز قرار دارد و قادر به دریافت و پردازش معانی خیالی حس و معانی معقول خیال است و به این وسیله فرایند انتزاع و کلیسازی را آغاز میکند و عقول مادی و فاعلی آن را تکمیل میکنند.
mihcysponom &%00208FVBG002G% (21)- drofxO,nodnoL('?afihS-lA b?atiK fo traP lacigolohcysP eht gnieB:aminA eD s'annecivA,namhaR.
به: Ẓ 5)5991(,,yhposolihp dna secneics cibarA,''aminA eD eht no seiratnemmoC gnoL dna elddiM'seorrevA'',yrvl.
L derflA cibarA'',aminA eD eht no seiratnemmoC gnoL dna elddiM'seorrevA neewteB noitaleR ehT'',nosdivaD.
de,amina eD s'eltotsirA no yratnemmoC elddiM:s?eorrvA -la fo euqitirC s'seorrevA dna''su rof mrof''sa tcelletnl tnegA ehT'',rolyaT.
pp,05)5002 scisyhpateM dna cigoL laveideM rof yteicos eht fo egnideecorP'',?ib?ar?aF (69)ابن رشد در اینجا گفته است که این استعداد فقط>>در انسان<<وجود دارد یعنی در نفس اما در شرح مختصر آن را در قوۀ خیال قرار میدهد."