چکیده:
سبک و بلاغت در مجموع به چگونگی و نحوه بیان و شگردهای ادبی گفته می شود و تامل در آن واقعیت و جوهره وجودی نویسنده را باز می نمایاند. بررسی سبک در حیطه علم نوپدید سبک شناسی است؛ درسبک شناسی جدید به سبب تنوع و گونه گونی آثار یا به سخن بهتر به سبب نویسندگان و شاعران بی شمار، در هر اثری ویژگی های فردی و تاثیر و تاثر این ویژگی ها را ملاک قرار می دهند و سرانجام به نتیجه گیری دقیقی می رسند. نیما بیشتر به سبب شعرهای نو، مورد توجه قرار گرفته، از این رو کمتر کسی شعرهای سنتی او را در نظر می گیرد. اما در بررسی سبک شناسی فردی اشعار سنتی نیما، می توان تا اندازه ای روند ظهور او و شعر نو را بررسی کرد. او با آنکه در شعرهای سنتی خود از سبک خراسانی پیروی می کند؛ اما ویژگی های زبانی، ادبی و فکری او و نیز تاثیر این هر سه بر هم، چیز دیگری را نیز نشان می دهد؛ و آن، اینکه او در صدد بوده است راهی نو بیابد و آفریننده سبکی نو باشد؛ در این مقاله، کوشش بر آن است تا بر پایه سبک شناسی جدید اشعار سنتی نیما بررسی شود. بدین منظور ویژگی های زبانی در سه سطح موسیقی درونی، کناری و بیرونی؛ ویژگی های ادبی و همچنین مختصات فکری اشعار سنتی نیما مورد توجه قرار گرفته است.
Nima is more celebrated and noteworthy for his new poems therefore his classical poems is less regarded; but among his individual stylistics of his classical poems can be recognized، studied and analyzed appearance and advent of his new poems. Nima follows Khorasani style but linguistics، literary and mental traits show another thing; He wanted to find new way and to be creative new style.
Style points to quality of talker’s (poet، author) expression that is far away from its contemporary language and standards.
Deliberation’s style is in stylistics that in the first is the field of linguistics then it is parted.
This paper tries to explain and declare short history of stylistics in Iran and furthermore studies Nima’s classical poems with new stylistics.