چکیده:
«آموزش تاریخ» از ارکان نظامهای آموزشی اغلب کشورهاست. هدف نوشتار حاضر بررسی
ابعاد تربیمی این درس در تعلیم و تربیت دورم قاجار و رضاشاه است. روش پژوهش
«توصیقی- تحلیلی» است. نخست. تفاوت نگرش مورخان جدید و قدیم با بررسی آثار
مورخان ایرانی(منایع دست اول) ارائه شدهء سپس آموزههای تربیتی برخی از این آثار بررسی
شده است. موضوع اصلی این مقاله, شناسایی مهمترین جنبههای تربین ی آموزش ناریخ و
نشان دادن اهمیت و فواید این درس است.این بررسی نشان داد تاریخ تجربة گسترش بافته
انسان در طول زمان است که تاثیری سازنده در پرورش قوای فکری و اخلافی دارد.
«آموزش تاریخ) برآیندی از کنش متقابل تحولات آموزشی و اصلاحات سیاسی و اجتماعی
دورء قاجار بود که نخست در مدارس مبلغان مذهبی حارجی شکل گرفت و پا تاسیس
مدرسه سیاسی قوام یافت. ضرورت ارج نهادن به تاریخ را پیوسته نویسندگان کنابهای
درسی عنوان کرده و دانش آموزان را به فراگیر ی آن ترغیب کرده اند. همچنین این درس از
آغاز با چالشهایی همچون تاکید بر حافظهگرایی و جزوه گویی همراه بوده است. اینک
پرسش اصلی این است که چگونه میتوان از جنبههای تربیی تاریخ در نظام آموزشی به
گونهای مطلوبنر بهره گرفت؟ نویسندگان معقدند که درس تاریخ با وجود ظرفیتهای
بالای تربینی, آکنون جایگاهی مناسب در نظام آموزشی ایران ندارد. بازشناسی رویکردهای
تربینی مورخال قدیم و جدپد برای برنامهریزبهای مطلوبتر این درس مفید خواهد
بود. در مجموع به نظر میرسد. بازنگری محتوای کتابهای درسی, شادابسازی کلاسها و
ایجاد انگیزه در فراگپران؛ راهکارهایی موثر برای بهبود شراپط این درس است. نویسندگان
پیشنهادهایی در این زمینه ارائه گرده و ایجاد رشعة «آموزش تاریخ) در دانشگاههای کشور
را توصیه کردهاند.
Teaching history is one of the fundamental aspects of any educational system. The main reason for this is the educational impact of the history courses. However، this impact، and especially that of the recent Iranian history (Qajaar and early Pahlavee dynasties) is not adequately known. History is the extension of human experience across time and as such has had a great impact on human moral and intellectual development. Teaching history in Iran started during the Qajaar period when the foreign preachers opened up their schools. Currently، the status of the History Course is not that high in Iranian schools. Rewriting the content and rejuvenating the courses، along with the establishment of a university program for teaching of history، could help their quality.