چکیده:
این مقاله برخی پرسشهای اساسی را دربارة اخلای حرفهای معلمان مطرح میسازد و از
طریق یاسخ به آنها در تلاش است چارجوب اولیهای برای ندوین آیین نامه اخلاق
حرفهای معلمان فراهم سازد. و این پرسشها عبارتاند از: ۱. پرسش از چیستی نظریههای
احلافی ۲. پرسش از چیستی اخلاق حرفهای ۳. پرسش از چیستی اخلاق حرفهای معلمال
و ۴. پرسش از عناصر اخلاق حرفهای معلمان. در پاسخ به پرسش نخست ۵ نظریه اخلاقی
مورد بررسی قرار گرفته و ارتباط هر کدام با آیین نامه احلاق حرفهای معلمان نشان داده
شده است. سودگرایی. وظبفهگرایی, نظریه ,عدالت فراگیر و نظریه آزادی و نظریه خیر و
زیبایی مطلق از آن دستهاند. در پاسخ به چیستی اخلاق حرفهای مسئولیت فرد حمیقی و
حفوقی: ماهیت شغلء غایت شغل, ملاک ارزشهاء درستی و ناادرستی, تعارضات, مشکلات
عملی احلاقی و دانش اخلاق حرفهای مورد توجه قرار گرفته است. در اخلاق حرفهای
معلمان ارتباط تعلیم و تربیت به طور کلی. تدریس. دانش آموز, انتظارات اجتماعی و
سیاست با احلاق حرفهای معلمان مورد بررسی قرار گرفته است. عناصر اخلاق حرفهای
معلمی شامل دانشآموز ۰ والدین, اجتماع و حرفه نیز مورد بررسی قرار گرفته است. در
پایان با توجه به پرسشها و پاسخهایی که در قالب جداول ۴ -۱ به آنها داده شده چارچوب
اولی ندوین آیین نامه اخلاق حرفهای معلمی در قالب نمودار | ارائه شده است. با توجه
به ننایج اشاره شده. پیشنهاد می گردد پژوهشس های بیشتری در این زمینه صورت گیرد و
همزمان با آن اقدامات اولیه برای ندوین آیین نامه اخلاق حرفه ای معلمان آغا ز گردد.
To provide a framework for deciding on a set of guidelines on how to define a professional code of conduct for teachers، certain questions need to be addressed and answered. Chief among such questions are those on the very nature of professional and moral conduct which in a sense depend on theories of morality، and what constitutes moral or professional conduct for teachers. Professional conduct refers to personal responsibility in determining values related to the profession. As such، different orientations (theories) to morality such as profit-، duty-، justice-، freedom-، and absolute beauty orientation، lead to different set of values. Teachers' professional conduct involves values related to education in general، and teaching، students، social expectations، and policies in particular. Any code of conduct for teachers needs to consider such basic elements.