چکیده:
بخش قابل توجهی از سرمایه های دانشی که در حین فرآیندهای کاری توسط کارکنان سازمان تولید می شود، در ذهن های آن ها باقی می ماند و با جدایی افراد از سازمان از دست می رود و امکان بازیابی آن وجود ندارد. بنابراین یک ضرورت جدی، اکتساب و بازیابی این دانش ارزشمند برای استفاده مجدد است. براین اساس، این پژوهش به دنبال ارائه یک روش ساخت یافته به منظور اکتساب دانش خبرگان و مقایسه تکنیک های اکتساب دانش است. 34 تکنیک مختلف اکتساب دانش شناسایی شده است اما هیچ یک کارایی و اثربخشی لازم را در حوزه مدیریت دانش ندارد. بنابراین با ترکیب تکنیک های مصاحبه ای، آموزش معکوس، پلکان سازی و شبکه مفاهیم، روشی ترکیبی ارائه شد که در قالب شناخت حوزه دانش خبره، تعامل و پیش مصاحبه، جلسه های اکتساب دانش، پیاده سازی مصاحبه ها، تحلیل و دسته بندی و کددهی دانش، اجرایی می شود. هم چنین از میان 21معیار منتخب شناسایی شده به منظور مقایسه تکنیک های اکتساب دانش، 16معیار از سوی خبرگان حوزه مدیریت دانش مورد پذیرش قرار گرفت که به کمک آن ها مقایسه های زوجی در قالب مدل سلسله مراتبی و بکارگیری تکنیک AHP انجام شد. نتایج حاکیست روش ترکیبی ارائه شده در این پژوهش، بالاترین رتبه را در میان تکنیک های اکتساب دانش داراست. بنابراین سازمان های ایرانی می توانند به منظور اکتساب دانش خبرگان از روش ترکیبی ارائه شده بهره گیرند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین با ترکیب تکنیک های مصاحبه ای، آموزش معکوس ، پلکان سازی و شبکه مفاهیم ، روشی ترکیبی ارائه شد که در قالب شناخت حوزه دانش خبره ، تعامل و پیش مصاحبه ، جلسه های اکتساب دانش ، پیاده سازی مصاحبه ها، تحلیل و دسته بندی و کددهی دانش ، اجرایی میشود.
هم چنین از میان ٢١معیار منتخب شناساییشده به منظور مقایسه تکنیک های اکتساب دانش ، ١٦معیار از سوی خبرگان حوزه مدیریت دانش مورد پذیرش قرار گرفت که به کمک آن ها مقایسه های زوجی در قالب مدل سلسله مراتبی و بکارگیری تکنیک AHP انجام شد.
بنابراین از یک طرف شیوه ای که به طور خاص به منظور اکتساب دانش در حوزه مدیریت دانش طراحی شده باشد، وجود ندارد و از دیگر سو سازمان های ایرانی نیازمند روشی هستند که بتواند علاوه بر اکتساب دانش های درون ذهن خبرگان ، دانش های به دست آمده را دسته بندی نموده و راهکاری برای بازیابی آن ارائه دهد.
مقایسه تکنیک های اکتساب دانش (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به اینکه مطالعه فوق در حوزه مدیریت دانش انجام شده است از نتایج جدول فوق در ارائه روش ترکیبی اکتساب دانش استفاده خواهد شد.
با توجه به جدول ٢ به منظور ارائه ترکیب مناسب از تکنیک ها برای اکتساب دانش خبره از مصاحبه نیمه ساخت یافته ، سناریوسازی، آموزش معکوس ، پلکان سازی و شبکه مفاهیم استفاده میشود.
معیارهای مقایسه تکنیک های اکتساب دانش مورد پذیرش خبرگان (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به نتایج بالا مدل سلسله مراتبی، تدوین شده و به کمک نرم افزار Expert Choice مورد تحلیل قرار گرفته است .