چکیده:
بازار تلفن همراه ایران به دلیل فعالیت بیش از یک اپراتور در آن، با بازار تلفن ثابت متفاوت است. تاقبل از سال 5139 که شرکت ایرانسل وارد بازار شد، بازار تلفن همراه ایران یک انحصار کامل داشت، اماپس از ورود اپراتور دوم، انحصار شکسته شد و رقابتی در این بازار شکل گرفت که نتایج آن افزایش تنوعدر سبد محصوالت، بهبود کیفیت شبکه، تالش در حفظ مشترکین و جذب سهم بیشتر از بازار بود. در این پژوهش با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم، بازار تلفن همراه ایران در دوره زمانی 1139 تا 1119شبیهسازی شده است. هدف از این مطالعه ایجاد یک الگوی عملیاتی و تعیین سناریوهای مختلف برایشرکت همراه اول با توجه به بازار رقابتی موجود و پیش رو تا سال 1119 است. در این مطالعه چهار متغیرکلیدی تعداد کاربران، درآمدها، هزینهها و سرمایه در نظر گرفته شده است. نتایج مطالعه نشان میدهدکه با ادامه روند کنونی بازار تلفن همراه در ایران، شرکت همراه اول تا سال 1119 به تدریج 19 درصد ازسهم بازار خود را از دست خواهد داد، اما تغییر در این روند با اجرای سناریوهای مختلف، مانند ایجاد زیرساختهای جدید و افزایش نواحی تحت پوشش یا تغییر در قیمت خدمات امکانپذیر خواهد بود.
خلاصه ماشینی:
نتایج مطالعه نشان میدهدکه با ادامه روند کنونی بازار تلفن همراه در ایران، شرکت همراه اول تا سال 1119 به تدریج 19 درصد ازسهم بازار خود را از دست خواهد داد، اما تغییر در این روند با اجرای سناریوهای مختلف، مانند ایجاد زیرساختهای جدید و افزایش نواحی تحت پوشش یا تغییر در قیمت خدمات امکانپذیر خواهد بود.
چو9 و همکاران با بررسی بازار رقابتی تلفن همراه در کشور تایوان، با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستم به این نتیجه رسیدند که در شرایط رقابت آن بازار، قیمت یک محرک اولیه برای جذب مشتری است، اما در بلندمدت شرایط اقتصادی، نوآوری تکنولوژی و تعداد اپراتورها نقش مهمی در وفاداری مشتریان دارند.
با مرور تحقیقات محدود در زمینه پویاییهای بازار تلفن همراه با استفاده از روش پویاییهای سیستم، درمییابیم که در بیشتر تحقیقات به جای مطالعه پویایی بازار و تأثیر متغیرهای مختلف بر عملکرد نهایی، تنها تأثیر متغیرهای محدود در نتیجه نهایی که میزان سهم بازار است بررسی شده است؛ به عنوان مثال تنها قیمت خدمات یا تکنولوژی مورد استفاده بررسی شده است.
یکی از ثابتهای مهم در این تحقیق میزان سرمایهگذاری در زیرساختهای جدید است که در بازه 1 تا 6 درصد اثر تغییرات آن در فاکتور عامل رقابت و تعداد سایتهای تلفن همراه مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته است که نتایج آن در شکلهای 19 و69 دیده میشود.
Supporting Cognitive Feedback Using System Dynamics: A Demand Model of the Global System of Mobile Telecommunication.