چکیده:
ﻋﻤﻮﻣﺎ ﮔﻤﺎن ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻚ اﺻﺎﻟﻲ ﻣﻼﺻﺪرا در ﻣﺴﺌﻠﺔ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﻫﻤﺎن ﺗﻤﺴﻚ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎﮔﺮاﻳﻲ ﻏﺎﻟﺐ و ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻣﺎﻫﻮی ﺑﻮده اﺳﺖ. اﻳﻦ در ﺣﺎﻟﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻣﺒـﺎﻧﻲ ﻓﻠﺴـﻔﺔ ﺻﺪراﻳﻲ در ﺑﺎب اﻧﺘﺰاﻋﻲﺑﻮدن ﻣﺎﻫﻴﺖ، ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺟﺪی ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻣﺎﻫﻮی را ﺑـﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻣﻲﻛﺸﺪ. ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس در ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ ﻣﺴـﺌﻠﺔ ﻋﻠـﻢ و ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺗﺤﺼـﻴﻞ اﻗﺴﺎم آن ﺑﺮای ﻧﻔﺲ ﺑﻪ ﺷﻴﻮهای ﻣﺘﻔﺎوت ﻣﻄﺮح ﻣﻲﺷﻮد. وی ﻣﻌﺘﻘﺪ اﺳﺖ، دﺳﺘﻜﺎری ﻧﻔﺲ ﻧﺎﺷﻲ از اﺑﻬﺎم و واﺿﺢﻧﺒﻮدن ادراﻛﺎت اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻋﻠـﺖ ﺧﺴﺎﺳـﺖ و ﻧﻘﺼـﺎن وﺟﻮدی آن ﺑﺮوز ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ. ﻣﻼﺻﺪرا ﺑﺮای ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻞ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ در ادراﻛﺎت ﻧﻔـﺲ از ﻧﻈﺮﻳﺔ وﺣﺪت ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲﻛﻨﺪ. از دﻳﺪﮔﺎه ﺻﺪرا ﭼﻮن ﻋﻠـﻢ ﺣﻘﻴﻘﺘـﻲ وﺟﻮدی داﺷﺘﻪ و وﺟﻮد در ﻋﻴﻨﻴﺖ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻻت ﻗﺮار دارد، درﻧﺘﻴﺠـﻪ ﻧﻔـﺲ در ﻓﺮاﻳﻨـﺪ ادراک و وﺣﺪت آن ﺑﺎ ادراﻛﺎت وﺟﻮدی و ﻛﻤﺎﻟﻲ ﻣـﻲﺗﻮاﻧـﺪ از ﻣﺮﺣﻠـﺔ وﺟـﻮدی و ﻣﻌﺮﻓﺘﻲ اﺷﺘﺪاد ﻳﺎﻓﺘﻪ و ادراﻛﺎﺗﻲ واﺿﺢ و ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺑﺎ واﻗﻊ را ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﻨﺪ.
خلاصه ماشینی:
ﺛﺎﻧﻴﺎ در ﺣﻜﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﻴﻪ ﺑﻪ واﺳـﻄﺔ ﻧﮕـﺮش ﺗﻠﻔﻴﻘـﻲ و ذواﺑﻌـﺎد ﺻـﺪراﻟﻤﺘﺄﻟﻬﻴﻦ در ﻧﻈﺮﻳـﺔ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ وﺣﺪت ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل و اﺷﺘﺪاد ﺟﻮﻫﺮی ﻧﻔﺲ، اﻣﻜﺎن اراﺋﺔ راﻫﻜﺎری ﻧـﻮ و 6 اﺣﺘﻤﺎﻻ ﻛﺎراﻣﺪ ﺑﺮای ﻣﺴﺌﻠﺔ واﻗﻊﻧﻤﺎﻳﻲ ادراﻛﺎت ﺣﺴﻲ، ﺧﻴﺎﻟﻲ، و ﻋﻘﻠﻲ وﺟﻮد دارد.
روﻳﻜﺮد ﻣﻼﺻﺪرا ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺗﺠﺮﻳﺪ را ﺑﺎﻳﺪ در ذﻳﻞ ﻧﻈﺮﻳﺔ اﻳﺸﺎن در ﺑﺎب ﺣﻘﻴﻘـﺖ ﻧﻔـﺲ و ادراﻛﺎﺗﺶ ﺟﺴﺖوﺟﻮ ﻛﺮد؛ ﺻﺪراﻟﻤﺘﺄﻟﻬﻴﻦ ﺑﺎ اﺗﻜﺎ ﺑﻪ ﻧﻈﺮﻳﺔ وﺣﺪت ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل، ﺑﺮ ﺧﻼف ﻋﻤﻮم ﻓﻼﺳﻔﺔ ﻣﺴﻠﻤﺎن، ﻧﻔﺲ را ﻫﻢ از ﻟﺤﺎظ وﺟﻮدی و ﻣﻌﺮﻓﺘـﻲ اﻣـﺮی ﭘﻮﻳـﺎ و اﺷـﺘﺪادﭘﺬﻳﺮ ﻟﺤﺎظ ﻣﻲﻛﻨﺪ.
ﻛﺎﻣﻼ روﺷﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻼﺻﺪرا ﻫﻤﺴﺎن ادراﻛﺎت ﺣﺴﻲ و ﺧﻴﺎﻟﻲ، در ﺣـﻮزة ادراﻛـﺎت ﻋﻘﻠﻲ و ﺷﻬﻮدی ﻧﻴﺰ ﺻﺮﻳﺤﺎ از ﻣﻮﺿﻊ ﺟﺰمﮔﺮاﻳﻲ و ﺗﻄﺎﺑﻖ ﻣﺎﻫﻮی ﻓﺎﺻﻠﻪ ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﺑﺮ ﻧﻘﺶ ﻓﻌﺎل ذﻫﻦ در ﻓﺮاﻳﻨﺪ ادراک ﺗﺄﻛﻴﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ، اﻣﺎ ﺑﻪﻧﻈﺮ ﻣﻲرﺳﺪ روﻳﻜـﺮد اﺷـﺘﺪاد وﺟـﻮدی و ﻣﻌﺮﻓﺘﻲ ﻧﻔﺲ ﺑﻪ واﺳﻄﺔ ﻓﺮاﻳﻨﺪ وﺣﺪت وﺟﻮدی ﻧﻔـﺲ ﺑـﺎ ادراﻛـﺎﺗﺶ در ﺣـﻮزة ادراﻛـﺎت ﻋﻘﻠﻲ و ﺷﻬﻮدی ﻧﻴﺰ ﻛﺎراﻣﺪ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺎس اﮔﺮ ﻧﻔﺲ ﺑﻪ واﺳﻄﺔ ﻓﺮاﻳﻨﺪ وﺣﺪت ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل، ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ وﺟـﻮدی و ﻣﻌﺮﻓﺘﻲ اﺗﻢ اﺷﺘﺪاد را ﻳﺎﺑﺪ، آنﮔﺎه ﻣﺤﺘﻤﻞ اﺳﺖ ﺑﻌﺪ وﺟﻮدی ﺧـﻮﻳﺶ از ﻋـﻮاﻟﻢ ﻋﻘـﻞ و اﺑﺪاع را از ﺑﻴﻦ ﺑﺮده و درﻧﺘﻴﺠﻪ ادراﻛﺎﺗﻲ در ﻧﻬﺎﻳﺖ وﺿﻮح و ﺗﻤﺎﻳﺰ را ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﻨﺪ.
ﺗﻼش ﻣﻼﺻﺪرا ﺑﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻪ واﺳﻄﺔ ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺧـﻮد در ﻣﺴﺌﻠﺔ وﺣﺪت ﻋﺎﻗﻞ و ﻣﻌﻘﻮل و ﺗﻠﻔﻴﻖ آن ﺑﺎ ﻧﻈﺮﻳﺔ اﺷﺘﺪاد وﺟﻮدی ﺧﻮﻳﺶ، ﻛﻴﻔﻴـﺖ ﺗﺤﺼـﻴﻞ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ ﻧﻔﺲ اﻻﻣﺮی را ﻣﺴﺘﺪل ﺳﺎزد.