چکیده:
در ﻣﻴﺎﻧﺔ ﻗﺮن ﺷﺎﻧﺰدﻫﻢ، ﻛﺘﺎب درﺑﺎرة ﭼﺮﺧﺶ اﻓﻼک آﺳﻤﺎﻧﻲ ﻛﭙﺮﻧﻴﻚ ﻣﻨﺘﺸﺮ ﺷـﺪ و اﻳـﻦ ﺣﺎدﺛﻪ ﺑﻪ اﻧﻘﻼب ﻛﭙﺮﻧﻴﻜﻲ ﻋﻠﻢ ﻣﺸﻬﻮر ﺷﺪ. اﻳﻦ ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺎ ﭼﺎپ ﻛﺘﺎبﻫﺎی ﻛﭙﻠﺮ و ﮔﺎﻟﻴﻠـﻪ در ﺣﻮاﻟﻲ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻗﺮن اداﻣﻪ ﻳﺎﻓﺖ. ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﻗﻮل ﻣﺸﻬﻮر، در اﻳﻦ اﻧﻘﻼب روﺷﻲ، ﺟﺰء و ﻛﻞ ﻳـﺎ اﺳﺘﻘﺮاء و ﻗﻴﺎس ﺟﺎی ﺧﻮد را ﻋﻮض ﻛﺮدﻧﺪ. در ﻋﻠـﻢ ﻗـﺪﻳﻢ، اﻋﺘﺒـﺎر اﺻـﻠﻲ از آن ﻣﻌـﺪود ﮔﺰارهﻫﺎی ﻛﻠﻲای ﺑﻮد ﻛﻪ اﻧﺒﻮه ﮔﺰارهﻫﺎی ﺟﺰﺋﻲ از آن ﻛﺴﺐ ارزش ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ. اﻳﻦ روش ﺑﺮﻋﻜﺲ ﺷﺪ و در ﻋﻠـﻢ ﺟﺪﻳـﺪ، ﻗـﻮاﻧﻴﻦ ﻛﻠـﻲ و ﻛـﻼن ﻣﻌـﺪود، اﻋﺘﺒـﺎر ﺧـﻮد را از اﻧﺒـﻮه ﮔﺰارهﻫﺎی ﺟﺰﺋﻲ و ﺧﺎص ﻣﻲﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ، اﻋﺘﺒﺎر ذاﺗﻲ از آن ﮔـﺰارهﻫـﺎی ﺧـﺎص و ﺟﺰﺋﻲ (ﺗﺠﺮﺑﻲ) ﺑﻮد و ﺑﺎﻟﻌﺮض ﺑﻪ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻋﺎم و ﻛﻠﻲ ﻣﻲرﺳﻴﺪ. ﻣﺘﻌﺎﻗﺐ اﻳﻦ اﻧﻘﻼب روﺷﻲ در ﻋﻠﻢ، ﺗﺤﻮﻻت ﺑﺰرﮔﻲ ﻫﻢ در ﻓﻠﺴﻔﺔ ﺳﻴﺎﺳﻲ رخ داد. ﻓﺮﺿﻴﺔ ﻣﻘﺎﻟﺔ ﺣﺎﺿﺮ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛـﻪ اﻳﻦ ﺗﺤﻮل در ﻓﻠﺴﻔﺔ ﺳﻴﺎﺳﻲ از ﺗﺤﻮل ﻣﺬﻛﻮر در ﻓﻠﺴﻔﺔ ﻋﻠﻢ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
com ]ﺗﺎرﻳﺦ درﻳﺎﻓﺖ: 3/7/8831؛ ﺗﺎرﻳﺦ ﺗﺎﻳﻴﺪ: 6/11/8831[ ﻣﻘﺪﻣﻪ در ﺗﺎرﻳﺦﻧﮕﺎری ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺳﻲ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻌﺮوف اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺎ ﭘﻴﺶ از رﻧﺴﺎﻧﺲ روش ﻋﻠﻢ ﻗﻴﺎﺳﻲ ﺑﻮد و ﭘـﺲ از آن، ﻃﻲ ﻳﻚ اﻧﻘﻼب روشﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، »اﺳﺘﻘﺮا« ﺟﺎی »ﻗﻴﺎس« را ﮔﺮﻓﺖ و ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﻋﻠﻢ ﻛـﻪ ﻣـﺪﺗﻲ ﻃﻮﻻﻧﻲ در ﺑﻦﺑﺴﺖ ﺗﻜﺮار ﻗﻴﺎﺳﺎت ﻋﻘﻴﻢ ﮔﺮﻓﺘﺎر ﻣﺎﻧﺪه ﺑﻮد، راه ﺧﻮد را ﻳﺎﻓﺖ و ﭘﻴﺸﺮﻓﺘﻲ را آﻏﺎز ﻛﺮد ﻛﻪ ﺗﺎ ﺑﻪ اﻣﺮوز ﻫﻤﭽﻨﺎن اداﻣﻪ دارد.
در ﭘـﻲ ﺗﻘﻮﻳﺖ اﻳﻦ ﻓﺮﺿﻴﻪاﻳﻢ ﻛﻪ ﻇﻬﻮر ﻓﻠﺴﻔﺔ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺟﺪﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺧﻼف ﮔﺬﺷﺘﻪ، رﻳﺸﺔ ﻣﺸﺮوﻋﻴﺖ ﺣﺎﻛﻤـﺎن را در آراء ﺷﻬﺮوﻧﺪان ﺳﺮاغ ﻣﻲﮔﻴﺮد، ﺗﺎ ﺣﺪی ﻣﻠﻬﻢ از اﻧﻘﻼب روﺷﻲ ﻋﻠﻢ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺧﻼف ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﻣﺸـﺮوﻋﻴﺖ ﻗﻮاﻧﻴﻦ ﻛﻠﻲ را در اﻋﺘﺒﺎر اﻧﺒﻮه ﺗﺠﺎرب ﺟﺰﺋﻲ ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ.
ﺟﻤﻠﻪ ﻣﻌﺮوف ﻧﻴﻮﺗﻮن ﻣﺒﻨﻲ ﺑـﺮ اﻳﻨﻜـﻪ »ﻣـﻦ اﻫـﻞ ﻓﺮﺿﻴﻪﺑﺎﻓﻲ ﻧﻴﺴﺘﻢ« )ﺑﺮت، 7631( ﻧﻴﺰ اﺷﺎرهای ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻮﺿﻮع اﺳﺖ؛ ﻣﻀﻤﻮن ﺳﺨﻦ ﻣﺬﻛﻮر اﻳـﻦ اﺳـﺖ ﻛﻪ ﻓﺮﺿﻴﻪﺑﺎﻓﻲ، ﻳﻌﻨﻲ ﻛﺎری ﻛﻪ ﻗﺪﻣﺎ ﻣﻲﻛﺮدﻧﺪ، ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻃﺮح ﻫﻤﺮاه ﺑـﺎ اﻃﻤﻴﻨـﺎن ادﻋﺎﻫـﺎی ﻛـﻼن ﺗﺄﻳﻴﺪﻧﺸﺪه، اﻣﺎ ﻣﻦ )ﻧﻴﻮﺗﻮن( و ﻋﻠﻢ ﺟﺪﻳﺪ )ﻓﻴﺰﻳﻚ ﮔﺎﻟﻴﻠﻪای- ﻧﻴﻮﺗﻮﻧﻲ( اﻫﻞ ﭼﻨﺎن ﻛﻠﻲﮔﻮﺋﻲﻫﺎﻳﻲ ﻧﻴﺴـﺘﻴﻢ و ﺑﻪ ﺟﺎی آن، ﺣﺮﻛﺖ از ﻣﺸﺎﻫﺪه دﻗﻴﻖ اﻣﻮر ﺟﺰﺋﻲ ﺑﻪ ﺳﻮی ﻛﺸﻒ ﻗـﺎﻧﻮن ﻛﻠـﻲ را ﻗـﺮار دادهاﻳـﻢ.
ﻫﻴﻮم، ﻧﻈﺮﻳﻪﭘﺮداز ﺑﺰرگ ﻣﻌﺮﻓﺖﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﺪرن در اﻳﻦ ﺑﺎب ﮔﻔﺖ: »آن روش ﻋﻠﻤـﻲای ﻛـﻪ در آن اﺑﺘـﺪا ﻳﻚ اﺻﻞ ﻛﻠﻲ ﻣﺒﻨﺎ ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد و اﺳﺘﺪﻻلﻫﺎ و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻣﺘﻌﺪد و ﻣﺘﻨﻮﻋﻲ از آن ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻲﺷﻮد، ﻣﻤﻜﻦ اﺳـﺖ از ﻣﻨﻈﺮ ﺻﻮرت اﺳﺘﺪﻻﻟﻲ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﺎﺷﺪ، اﻣﺎ ﺗﻮﺟﻬﻲ ﺑﻪ واﻗﻌﻴﺎت ﻃﺒﻴﻌﺖ و ﻧﺎﺗﻮاﻧﻲﻫﺎی ﺑﺸﺮ ﻧﺪارد و ﺑﻪ ﻫﻤـﻴﻦ دﻟﻴﻞ ﻣﻨﺒﻊ ﺗﻮﻫﻤﺎت و اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت ﺑﺴﻴﺎر اﺳﺖ.
ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻓﻠﺴﻔﺔ ﻋﻠﻢ و ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻣﺪرن ﺑﺮ ﻓﻠﺴﻔﺔ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﻣﺪرن از اﻳﻦ ﻧﻮع اﺳﺖ.