چکیده:
این تحقیق به دنبال بررسی دیدگاه فلسفه هستی شناسی علامه طباطبایی و آثار و نتایج
تربیتی آن است. در واقع هدف این پژوهش تبیین مسائل اساسی مربوط به ابعاد هستی
از دیدگاه علامه طباطبایی و برخی از مهم ترین آثار تربیتی آن در خصوص عناصر نظام
تعلیم و تربیت است. روش کار در این مقاله به صورت توصیفی- تحلیلی و با مراجعه به
منابع دست اول و منابع کتابخانهای صورت گرفته است. در این مطالعه، ضمن تبیین
دیدگاه هستی شناسی علامه یعنی رویکرد فلسفی که روش معرفت شناختی آن حاصل
شناخت خدا، انسان و جهان است. با تشریح مقوله های مطرح در حوزه نگرش
هستی شناسی مدنظر علامه طباطبایی، ارائه تعلیم و تربیت مرتبط با این مباحث به
صورت یک چارچوب پیشنهادی در قالب اهداف، برنامه درسی و رو شها مورد بحث
قرار گرفته است. نتایج حاصل عبار تاند از:
-1 اهداف شامل سطوح مختلف هدف غایی توحیدی و اهداف واسط های اعتدا لگرایی
و همه جانبه گرایی می باشد.
-2 برنامه درسی شامل توجه به مشخصات برنامه درسی، محتوی برنامه درسی،
آسیب شناسی برنامه درسی و شعب علم می باشد.
-3 روشهای تعلیم و تربیت شامل روش های فردی و اخلاقی، رو شهای علمی و
رو شهای اجتماعی می باشد.
خلاصه ماشینی:
" در اﻳﻦ ﺣﺮﻛﺖ ﻧﻴﺰ ﺟﻬﺎن و اﻧﺴﺎن ﻧﺎﭼﺎر از ﻃﻲ اﻫﺪاﻓﻲ واﺳﻄﻪای ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺧـﻲ از آنﻫـﺎ ﻋﺒـﺎرتاﻧـﺪ 321 ﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳﻲ از دﻳﺪﮔﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ و آﺛﺎر و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ آن ()Allameh Tabatabaee's View on Ontology and its educational results از: ﻋﺒﺎدت و ﺣﻘﻴﻘـﺖ ﻋﺒـﺎدت ﻫﻤﺎﻧـﺎ ﻣﻌﺮﻓـﺖ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﺧﺪاوﻧـﺪ اﺳـﺖ، ﭘـﺲ ﻣﻌﺮﻓـﺖ ﻧﻴـﺰ ﻳـﻚ ﻫـﺪف ﻣﺘﻮﺳﻂ اﺳﺖ(ﻧﻘﺪی ﻋﺸﺮت آﺑـﺎد ﺑـﻪ ﻧﻘـﻞ از ﻃﺒﺎﻃﺒـﺎﻳﻲ،2731، ص 34).
ﭼﺮاﻛﻪ ﺛﻨﺎ و ﺣﻤﺪ ﻋﺒﺎرت از اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻮﺟﻮد ﺑﺎ وﺟﻮد ﺧﻮدش ﻛﻤﺎل ﻣﻮﺟﻮد دﻳﮕﺮی را ﻧﺸـﺎن دﻫـﺪ، اﻟﺒﺘـﻪ ﻣﻮﺟـﻮد دﻳﮕـﺮی ﻛـﻪ ﻫﻤـﺎن ﻋﻠـﺖ اوﺳـﺖ، و ﭼـﻮن ﺗﻤـﺎﻣﻰ 921 ﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳﻲ از دﻳﺪﮔﺎه ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ و آﺛﺎر و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ آن ()Allameh Tabatabaee's View on Ontology and its educational results ﻛﻤـﺎلﻫـﺎ از ﺗﻤـﺎﻣﻰ ﻣﻮﺟـﻮدات ﺑـﻪ ﺧـﺪای ﺗﻌـﺎﻟﻰ ﻣﻨﺘﻬـﻰ ﻣـﻰﺷـﻮد، ﭘـﺲ ﺣﻘﻴﻘـﺖ ﻫـﺮ ﺛﻨـﺎء و ﺣﻤـﺪی ـ ـ ــ ــــ ـ ــ ـ ـ ـ ﻫـﻢ ﺑـﻪ او ﻣﻨﺘﻬـﻰ ﻣـﻰﮔـﺮدد(ﻃﺒﺎﻃﺒـﺎﻳﻲ، 6831، ج1، ص93).
ﺧﺪﺍ(ﻋﻠﺖ) ﺍﻧﺴﺎﻥ(ﻣﻌﻠﻮﻝ) ﺟﻬﺎﻥ(ﻣﻌﻠﻮﻝ) ﺷﻜﻞ ﺷﻤﺎره1- رواﺑﻂ اﺑﻌﺎد ﻫﺴﺘﻲ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ(ﻣﻨﺒﻊ: ﻣﺆﻟﻒ) ﻣﻬﺪﻳﻪ ﻛﺸﺎﻧﻲ / رﺿﺎ ﻋﻠﻲ ﻧﻮروزی 031 ()Mahdieh Keshani / Reza Ali Nowrozi آﺛﺎر و ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺮﺑﻴﺘﻲ ﻫﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳﻲ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﻳﻲ اوﻟـﻴﻦ ﻣﻄﻠﺒـﻲ ﻛـﻪ در راﺑﻄـﻪ ﺑـﺎ ﻣﺒﺎﺣـﺚ ﺗﺮﺑﻴﺘـﻲ ﺑﺎﻳ ـﺪ ﺑـﺪان ﺗﻮﺟ ـﻪ ﻧﻤـﻮد؛ ﺗﻌﺮﻳ ـﻒ ﺗﻌﻠـﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴـﺖ ـ ـ ـ ــ ـ ــ ـ ــ ــ ـ از دﻳ ـﺪﮔﺎه ﻋﻼﻣ ـﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒ ـﺎﻳﻲ ﻣ ـﻲﺑﺎﺷ ـﺪ."