چکیده:
نظریة خطا را در فلسفة اخلاق جدید جان مکی مطرح کر د. بر اساس این نظریه، تمام
قضایای اخلاقی کاذ باند. از دهة 1970 به این سو، تلاش گسترد های برای تبیین
اخلاق با استفاده از نظریة تکامل زیستی شده اس ت. مایکل روس، اول بار از تبیین
تکاملی اخلاق برای دفاع از نوعی نظریة خطا استفاده کر د. بر اساس این نظریه، انتخاب
طبیعی در تمام انسا نها توهم عینی بودن اخلاق را نهاده اس ت. کارکرد این توهم
افراد اس ت. ریچارد جویس در ابت دا بر اسا س تعریفی « تناسب شام ل » همگانی، افزایش
خاص از اخلاق، و با استفاده از انتخاب طبیعی، دلیل آورد که گفتمان اخلاق یای که
باید اخلاقی را به افعال و دیگر امور، حمل م یکند، صادق نیس ت. اما بعد تعریفش از
اخلاق را گسترد و این بار با استفادة بیشتر از شواهد تجربی، به ویژه تبیین تکاملی
اخلاق، نتیجه گرفت که باید باورهای اخلاقی را به حال تعلیق درآور د. من بیشتر بر
اساس نوعی فضیل تگرایی در اخلاق، علیه این نظریات استدلال م یکنم.
Error theory in modern ethics is known by the name of John Mackie. According to him، all moral claims are false. Since 1970s، there has been a great deal of research to explain human ethics by biological evolutionary theory. Michael Ruse uses evolutionary explanation of ethics to found his version of ethical error theory on. According to him، ethics is objectified by natural selection. But it is in fact an illusion to increase individuals' inclusive fitness. Based on a specified definition of ethics and of natural selection، Richard Joyce argues that all ethical discourse that predicated ethical ought to actions and other things is not true. But then، he broadens his definition of ethics and uses much more empirical evidence to argue that all moral beliefs have to be suspended. I argue against such error theories mostly based on a kind of virtue ethics.
خلاصه ماشینی:
")2001, ppاو در Evolutionﺑﺮای دﻓﺎع از ﻧﻈﺮش ﺑﻪ ﺷﻮاﻫﺪ ﺗﺠﺮﺑﻲ ﻣﺘﻮﺳﻞ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻧـﺸﺎن 37 ردﻳﻪای ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺧﻄﺎ در ﻓﻠﺴﻔﺔ اﺧﻼق ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻜﺎﻣﻞ زﻳﺴﺘﻲ (… )A Rejection of Ethical Error Theory based on Evolutionary Explanation ﻣﻲدﻫﻨﺪ در ﺟﻮاﻣﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ، »اﺧﻼق« ﺑﺮای دﻻﻟﺖ ﺑﻪ ﭼﻪ ﭼﻴﺰ ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲرود و اﻳﻦﻫﺎ ﺑـﻪ او ﻧـﺸﺎن دادهاﻧـﺪ ﻛﻪ ﻧﻈﺮ اوﻟﺶ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺤﺪود اﺳﺖ.
. )Ibid, pp او ﺑـﺮای دﻓـﺎع از اﻳـﻦ ﻧﻈـﺮ ﺷـﻮاﻫﺪی ﻣـﻲآورد، از ﺟﻤﻠـﻪ اﻳﻨﻜـﻪ اﺧـﻼق ﭼـﻮن زﺑـﺎن ﺑـﺴﻴﺎر ﻗـﺪﻳﻤﻲ ـ ــ ـ ــ ـ ـ ـ ــ ـ ـ و ﻓﺮاﮔﻴﺮ اﺳﺖ؛ در ﺗﻚﺗـﻚ اﻓـﺮاد وﺟـﻮد دارد؛ ﺑـﺮای ﻛـﺴﺐ آن ﺑـﻪ آﻣـﻮزش رﺳـﻤﻲ، ﺗـﻼش ﻋﻤـﺪی، و آﮔﺎﻫﻲ از ﻣﺤﺘﻮا ﻧﻴﺎزی ﻧﻴﺴﺖ؛ ﺳـﻴﺮ رﺷـﺪ اﺧﻼﻗـﻲ در ﻛـﻮدک ﻳـﻚ ﺳﻠـﺴﻠﺔ ﻓـﻮقاﻟﻌـﺎده ﻗﺎﺑـﻞ اﻋﺘﻤـﺎدی را ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ، ﺧﻴﻠـﻲ زود آﻏـﺎز ﻣـﻲﺷـﻮد، ﻣـﺴﺘﻘﻞ از ﻣﻬـﺎرتﻫـﺎی دﻳﮕـﺮ اﺳـﺖ و ﺑﻠـﻮغ ﺳـﺮﻳﻌﻲ دارد (631-431.
ﻓــﻀﻴﻠﺖﮔــﺮا در اﻳــﻦ زﻣﻴﻨــﻪ ﺧﻮاﻫــﺪ ﮔﻔ ـﺖ اﻳﻨﻜ ـﻪ ﻗ ـﻮای ﻣ ـﺎ در ﺑﻴ ـﺸﺘﺮ ﻣ ـﻮارد، ﺑﺎورﻫ ـﺎی ﺻ ـﺎدق اﻳﺠ ـﺎد ﻧﻤ ـﻲﻛﻨﻨ ـﺪ، درﺳ ـﺖ اﺳ ـﺖ؛ وﻟ ـﻲ ـ ـ ـ ـــ ـ ـ ـ ـ ـ ــ ـ ﭼـﻮن اﻳـﻦ ﺑﺎورﻫـﺎ از ﻧﻈـﺮ ﻣﻌﺮﻓﺘـﻲ ﻣﻬـﻢاﻧـﺪ، ﺣﺘـﻲ اﮔـﺮ درﺻـﺪ ﻛﻤـﻲ ﻫـﻢ ﺑـﺎور ﺻـﺎدق اﻳﺠـﺎد ﻛﻨﻨـﺪ، ـ ـ ـ ــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ 38 ردﻳﻪای ﺑﺮ ﻧﻈﺮﻳﺔ ﺧﻄﺎ در ﻓﻠﺴﻔﺔ اﺧﻼق ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﻜﺎﻣﻞ زﻳﺴﺘﻲ (… )A Rejection of Ethical Error Theory based on Evolutionary Explanation ﻻزم ﻧﻴﺴﺖ در ﺗﻤﺎم ﺑﺎورﻫﺎی ﺧﻮﻳﺶ ﺷﻜﺎک ﺷﻮﻳﻢ."