چکیده:
ﻛﺎﻧﺖ در ﺗﺤﻠﻴﻞ زﻳﺒﺎﻳﻲ ﻃﺒﻴﻌﻲ و ﻫﻨﺮی، ﻟﺬت زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻧﺎﺷﻲ از ﺻﻮرتﻫـﺎی ﻣﺤـﺾ اﻋﻴﺎن را ﺑﻪﻣﺪد ﺑﺎزی آزاد ﺧﻴﺎل و ﻓﺎﻫﻤﻪ و ﺑﺮﻣﺒﻨﺎی اﺻﻞ ﻏﺎﻳﺘﻤﻨﺪی ﺑـﺪون ﻏﺎﻳـﺖ ﺗﺒﻴـﻴﻦ ﻛﺮده اﺳﺖ. ﺑﻨﺎﺑﻪ اﻳﻦ ﻗﺎﻋﺪه، اﺣﻜﺎم زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻣﺤﺼﻮل ﻫﺎرﻣﻮﻧﻲ ﻧﺎﻣﺘﻌﻴﻦ و ﺧﻮداﻧﮕﻴﺨﺘﺔ ﻗﻮای ﺧﻴﺎل و ﻓﺎﻫﻤـﻪ ﻣـﻲﺑﺎﺷـﻨﺪ. ﺑـﺎ اﻳـﻦﺣـﺎل، ﻛﺎﻧـﺖ در ﺗﺤﻠﻴـﻞ اﻣـﺮ واﻻ و اﺣـﺴﺎس زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺣﺎﺻﻞ از آن، ﺑﻪ ﻫﺎرﻣﻮﻧﻲ دو ﻗﻮة ﻓﻮق ﻫﻴﭻ اﺷﺎرهای ﻧﻜﺮده اﺳـﺖ؛ ﮔـﻮﻳﻲ در اﻳﻦ ﺧﺼﻮص ﻛﺎﻧﺖ ﻣﻮاﺿﻊ ﻗﺒﻠﻲ ﺧﻮد را ﻛﻨﺎر ﮔﺬاﺷﺘﻪ اﺳﺖ. اﻳـﻦ ﻣـﺴﺌﻠﻪ ﺳـﺒﺐ ﮔﺮدﻳـﺪه ﺑﺮﺧﻲ از ﺷﺎرﺣﺎن ﻛﺎﻧﺖ، اﻣﺮ واﻻ را ﻣﺴﺌﻠﻪای ﺣﺎﺷﻴﻪای در ﻓﻠﺴﻔﻪ ﻫﻨﺮ ﻛﺎﻧﺖ ﻗﻠﻤﺪاد ﻛﻨﻨﺪ. اﻣﺎ آﻳﺎ ﺑﻪراﺳﺘﻲ ﻛﺎﻧﺖ در ﻣﻼﺣﻈﺎت ﺧﻮد در اﻳﻦ ﺧﺼﻮص از ﺿﻮاﺑﻂ ﺣﺼﻮل اﺣﺴﺎس ﻟﺬت زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻲ دﺳﺖ ﻛﺸﻴﺪه اﺳﺖ؟ اﻳﻦ ﻧﻮﺷﺘﺎر درﺻﺪد اﺳﺖ ﺑﺎ ﻧﺸﺎن داده ﺟﺎﻳﮕﺎه وﻳـﮋة اﻣـﺮ واﻻ در ﺗﺒﻴﻴﻦ اﺣﺴﺎسﻫﺎی ﺑﺮﺗﺮ ﻗﻮة ﺧﻴﺎل و ﻧﺴﺒﺖ آنﻫﺎ ﺑﺎ اﺧـﻼق و دﻳـﻦ، ﻧـﺸﺎن دﻫـﺪ ﻛﺎﻧﺖ ﻫﻤﭽﻨﺎن ﺑﻪ اﺻﻞ ﻏﺎﻳﺘﻤﻨـﺪی وﻓـﺎدار ﻣﺎﻧـﺪه وﻟـﻲ در اﻳـﻦ ﻣﻘـﺎم، ﻗـﻮه ﺧﻴـﺎل را در ﻫﺎرﻣﻮﻧﻲ ﻧﺎﻣﺘﻌﻴﻦ ﺑﺎ ﻋﻘﻞ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار داده اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
از آﻧﺠﺎ ﻛـﻪ ﻗـﻮه ﺣﻜـﻢ، ﺑـﻪﻃـﻮر ﻛﻠـﻲ، »ﻗـﻮة ﻗـﺮار دادن ﺗﺤــﺖ ﻗﻮاﻋــﺪ« اﺳــﺖ )171 ،(Kant, 1965: A132/Bﻳﻌﻨــﻲ ﺟﺰﺋــﻲﻫــﺎ ) (particularsرا ﺗﺤــﺖ ﻛﻠﻲﻫﺎ ) (universalsﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ، ﺣﻜﻢ ﺗـﺄﻣﻠﻲ ﺑـﺮﺧﻼف ﺣﻜـﻢ ﺗﻌﻴﻨـﻲ ﻛـﻪ در آن، ﻛﻠـﻲﻫـﺎ )ﻣﻘـﻮﻻت و اﺻـﻞ ﻓﺎﻫﻤـﻪ( داده ﺷـﺪهاﻧـﺪ و ﺑﺎﻳـﺪ ﺟﺰﺋـﻲﻫـﺎ )ﻛﺜـﺮات ﻧﻤـﻮدﻫـﺎی ﺣـﺴﻲ (appearancesرا ﺗﺤـﺖ ـ ــ ـ ـــ ـ ــ ـ ـ آﻧﻬﺎ ﻗﺮار دﻫﺪ، درﺻﺪد اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﺄﻣﻞ ﺑﺮ اﻋﻴﺎن و ﻗـﺎﻧﻮنﻫـﺎی ﺗﺠﺮﺑـﻲ ﻣﺘﻜﺜـﺮ ﺳـﺎﺧﺘﻪﺷـﺪه ﺗﻮﺳـﻂ ﻓﺎﻫﻤـﻪ، ﺑﻪﻋﻨﻮان ﺟﺰﺋﻲﻫﺎ، ﻛﻠﻲﻫﺎی )ﺻﻮرت ﻣﺤﺾ( آﻧﻬﺎ را ﻳﺎﻓﺘﻪ و ﺟﺰﺋﻲﻫﺎی ﻣـﺬﻛﻮر را ﺗﺤـﺖ آﻧﻬـﺎ دﺳـﺘﻪﺑﻨـﺪی ﻧﻤﺎﻳﺪ: ﻗﻮة ﺣﺎﻛﻤﻪ ﺑـﻪﻃـﻮر ﻛﻠـﻲ ﻗـﻮهای اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺟﺰﺋـﻲ را ﺑـﻪﻋﻨـﻮان اﻳﻨﻜـﻪ داﺧـﻞ در ﺗﺤـﺖ ﻛﻠﻲ اﺳﺖ ﺗﻌﻘﻞ ﻣﻲﻛﻨـﺪ.
ﺣﻜﻢ ﺗﺄﻣﻠﻲ ﺑﻪدور از اﻫﺪاف ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، ﺑﺎ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﺻﻮرت ﻣﺤﺾ )ﻏﺎﻳﻲ( ﻛﺜـﺮات و وﺣـﺪت آﻧﻬـﺎ ﺗﺤﺖ ﻛﻠﻲﻫﺎی ﺑﺮﺗﺮ، ﺑﻪ ﺗﺼﻮری زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺧﺘﻲ از ﻏﺎﻳﺘﻤﻨﺪی دﺳﺖ ﻣﻲﻳﺎﺑﺪ و ﺑﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﺤﺼﻮل ﺗﺄﻣﻞ ﺧﻮد را ﻫﻤﭽﻮن اﺛﺮی زﻳﺒﺎ و ﻫﻨﺮی ﻣﻼﺣﻀﻪ ﻣﻲﻛﻨﺪ: آن ]ﻋﻨﺼﺮ[ ذﻫﻨـﻲ در ﻳـﻚ ﺗـﺼﻮر، ﻛـﻪ ﻧﻤـﻲﺗﻮاﻧـﺪ ﻋـﻀﻮ ﻣﺘـﺸﻜﻠﻪای از ﺷـﻨﺎﺧﺖ ﺑﺎﺷـﺪ، ﻟﺬت ﻳﺎ اﻟﻤﻲ اﺳﺖ ﻛـﻪ ﭘﻴﻮﺳـﺘﻪ ﺑـﻪ آن اﺳـﺖ؛ زﻳـﺮا از ﻃﺮﻳـﻖ آن ﻫـﻴﭻ ﭼﻴـﺰ را در ﻣﺘﻌﻠـﻖ ﺗﺼﻮر ﻧﻤﻲﺷﻨﺎﺳﻢ، ﮔﺮﭼﻪ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻌﻠﻮل ﻧﻮﻋﻲ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﺎﺷـﺪ.
ﺣﺎل اﻳﻦ ﭘﺮﺳﺶ ﻃﺮح ﻣﻲﺷـﻮد ﻛـﻪ اﮔـﺮ ﻟـﺬت زﻳﺒﺎﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ، ﻣﺤـﺼﻮل رﻋﺎﻳـﺖ اﺻـﻞ ﻏﺎﻳﺘﻤﻨـﺪی ﺑـﺪون ﻏﺎﻳﺖ درﺟﺮﻳﺎن ﻫﺎرﻣﻮﻧﻲ آزاد ﺧﻴـﺎل و ﻓﺎﻫﻤـﻪ اﺳـﺖ، ﭘـﺲ اﻣـﺮ واﻻ ﺑـﻪ ﭼـﻪ ﻣﻌﻨـﺎ اﻣـﺮی زﻳﺒﺎﺷـﻨﺎﺧﺘﻲ و ﻟﺬتﺑﺨﺶ اﺳﺖ؟ و اﺻﻞ وﻳﮋة ﺣﻜﻢ ﺗـﺄﻣﻠﻲ ﻳﻌﻨـﻲ اﺻـﻞ ﻏﺎﻳﺘﻤﻨـﺪی، ﭼﮕﻮﻧـﻪ در ﭼﻨـﻴﻦ ﺗـﺄﻣﻠﻲ اﻋﻤـﺎل و رﻋﺎﻳﺖ ﻣﻲﺷـﻮد؟ ﻛﺎﻧـﺖ اﻳـﻦ ﻣـﺴﺌﻠﻪ را ﭼﻨـﻴﻦ ﻃـﺮح ﻛـﺮده اﺳـﺖ: »از آﻧﺠـﺎ ﻛـﻪ ﻫـﺮ ﭼﻴـﺰی ﻛـﻪ ﺑﺎﻳـﺪ ﺑﺮای ﻗﻮة ﺣﺎﻛﻤﺔ ﺻﺮﻓﺎ ﺗﺄﻣﻠﻲ ﺑﻪﻧﺤﻮ ﺑـﻲﻋﻼﻗـﻪ ﺧﻮﺷـﺎﻳﻨﺪ ﺑﺎﺷـﺪ، ﺗـﺼﻮرش ﺑﺎﻳـﺪ ﺣﺎﻣـﻞ ﻳـﻚ ﻏﺎﻳﺘﻤﻨـﺪی ذﻫﻨﻲ، و ﺑﻪﻣﺜﺎﺑﺔ ذﻫﻨﻲ، واﺟﺪ اﻋﺘﺒﺎر ﻛﻠﻲ ﺑﺎﺷـﺪ ـ و ﭼـﻮن در اﻳﻨﺠـﺎ ﻫـﻴﭻ ﻏﺎﻳﺘﻤﻨـﺪی ﻣﺮﺑـﻮط ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﻋﻴﻦ )ﻣﺜﻞ ﻣﻮرد زﻳﺒﺎ( ﻧﻴﺰ ﻣﺒﻨﺎی داوری ﻧﻴﺴﺖ ـ ﭘﺲ اﻳﻦ ﺳﺆال ﭘﻴﺶ ﻣﻲآﻳـﺪ ﻛـﻪ اﻳـﻦ ﻏﺎﻳﺘﻤﻨـﺪی ذﻫﻨـﻲ ﻛﺪام اﺳﺖ؟« )ﻫﻤﺎن: ب62، ص961(.