چکیده:
تغییر خصوصیت در هر جامع های اجتناب ناپذیر است و جامعه روستایی هم از این خصوصیت مستثنا نمی باشد. در این میان رسان هها سهم عمده ای در ایجاد این تغییرات در روستاها در سبک زندگی و انتخاب جوانان روستایی داشته است. البته، رسانه های دیداری مانند تلویزیون و ماهواره به دلیل تنوع برنامه ها نقش قابل توجهی دارند. در واقع، تقریبا نیمی از جوانان روستایی دختران هستند که اوقات زیادی با این رسانه ها سپری می کنند و به عنوان جمعیت هدف در این پژوهش هستند. روش این پژوهش پیمایشی بوده است و برای جم عآوری داد ههای مورد نیاز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل دختران روستایی استان بوشهر بوده است. نمونه مورد مطالعه نیز شامل 351 نفر از این دختران بوده است که با استفاده از شیوه نمونه گیری خوشه ای در روستاهای استان بوشهر انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند. نتایج این پژوهش که با استفاده از آماره های کرامر و تحلیل واریانس دوطرفه انجام شده بود نشان داد که تلفن همراه به عنوان پرکاربردترین وسیله ارتباطی در بین این دختران بوده است. هم چنین، بین با استفاده از رسانه های دیداری رابطه (p= 0/ و سبک پوشش و آرایش ( 041 (p= 0/ سن ( 001 معنی دار وجود داشته است.
خلاصه ماشینی:
ﺑﺮرﺳﻲ راﺑﻄﻪ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی دﻳﺪاری و اﻧﺘﺨﺎب اﻟﮕﻮی زﻧﺪﮔﻲ 3 ﺳﻮﺳﻦ آﻗﺎﺟﺎن ﺑﮕﻠﻮ1، ﺣﻤﻴﺮا ﺑﺬراﻓﻜﻦ*2و ﻋﻠﻲ روﺣﺎﻧﻲ ﭼﻜﻴﺪه ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺧﺼﻮﺻﻴﺖ در ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪای اﺟﺘﻨﺎب ﻧﺎﭘﺬﻳﺮ اﺳﺖ و ﺟﺎﻣﻌﻪ روﺳﺘﺎﻳﻲ ﻫﻢ از اﻳﻦ ﺧﺼﻮﺻﻴﺖ ﻣﺴﺘﺜﻨﺎ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ.
ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آﻣﺎرهﻫﺎی ﻛﺮاﻣﺮ و ﺗﺤﻠﻴﻞ وارﻳﺎﻧﺲ دوﻃﺮﻓﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﻮد ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺗﻠﻔﻦ ﻫﻤﺮاه ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﺮﻛﺎرﺑﺮدﺗﺮﻳﻦ وﺳﻴﻠﻪ ارﺗﺒﺎﻃﻲ در ﺑﻴﻦ اﻳﻦ دﺧﺘﺮان ﺑﻮده اﺳﺖ.
دﺧﺘﺮان دارای اﻳﻦ ﭘﺘﺎﻧﺴﻴﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺶﺗﺮ اوﻗﺎت ﺧﻮد را ﺑﺎ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی ﺧﺎﻧﮕﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن، ﻣﺎﻫﻮاره و ﺷﺒﻜﻪﻫﺎی ﭘﺨﺶ ﺧﺎﻧﮕﻲ ﺳﭙﺮی ﻛﻨﻨﺪ و دﻳﺪن ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ ﻏﻴﺮ واﻗﻌﻲ در ﺳﺮﻳﺎلﻫﺎ و ﻳﺎ ﺗﺒﻠﻴﻎ ﻛﺎﻻﻫﺎی ﻣﺼﺮﻓﻲ و ﺑﺨﺼﻮص ﻛﺎﻻﻫﺎی آراﻳﺸﻲ و ﭘﻮﺷﺸﻲ ﻣﻮﺟﺐ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻧﮕﺮش آﻧﺎن ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﺋﻠﻲ ﻫﻤﭽﻮن ﺗﺸﻜﻴﻞ ﺧﺎﻧﻮاده، ﻧﻮع ﭘﻮﺷﺶ و آراﻳﺶ، روﻳﺎی ﻣﻬﺎﺟﺮت ﺑﻪ ﺷﻬﺮ و داﺷﺘﻦ ﺳﺒﻚ زﻧﺪﮔﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻧﭽﻪ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ، ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ در ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻮارد ﺷﺮاﻳﻂ ﺑﺮآورده ﺷﺪن ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎیﺷﺎن اﻣﻜﺎن ﭘﺬﻳﺮ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ.
ﻓﺮﺿﻴﻪ 2: ﺑﻴﻦ ﺗﺤﺼﻴﻼت و اﻧﺘﺨﺎب اﻟﮕﻮی زﻧﺪﮔﻲ و اﺳﺘﻔﺎده از رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی دﻳﺪاری راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد.
ﻓﺮﺿﻴﻪ 3: ﺑﻴﻦ درآﻣﺪ و اﻧﺘﺨﺎب اﻟﮕﻮی زﻧﺪﮔﻲ و اﺳﺘﻔﺎده از رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی دﻳﺪاری راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد.
ﺟﺪول 4- ﻧﺘﺎﻳﺞ آزﻣﻮن ﻛﺮاﻣﺮ راﺑﻄﻪ رﺳﺎﻧﻪﻫﺎی دﻳﺪاری و اﻧﺘﺨﺎب ﭘﻮﺷﺶ و آراﻳﺶ ﺳﻄﺢ ﻣﻌﻨﻲ داری اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ ﻓﺮاواﻧﻲ ﻣﺘﻐﻴﺮ 140/0 9619/4 0728/91 153 ﭘﻮﺷﺶ و آراﻳﺶ و رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی دﻳﺪاری آزﻣﻮن ﺑﺎﻻ در ﻣﻘﻴﺎس اﺳﻤﻲ – رﺗﺒﻪ ای ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن Vﻛﺮاﻣﺮ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه و ﻣﻘﺪار 140.