چکیده:
این مطالعه به بررسی ارتباط جهانی شدن فرهنگی و گرایش به فرزندآوری زنان جوانان شهر شیراز پرداخته است. این پژوهش با استفاده از ابزار پرسش نامه و شیوه ی نمونه گیری تصادفی سهمیه ای چند مرحله ای انجام گرفته است. جامعه ی آماری آن تمامی زنان و دختران جوان شهر شیراز است. حجم نمونه بر اساس جدول لین با 95 درصد اطمینان و خطای 4 درصد 600 نفر برآورد گردید. نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که تقریبا 29 درصد از زنان دارای گرایش به فرزندآوری می باشند. بر اساس نتایج آزمون همبستگی نیز، بین تمامی مولفه های جهانی شدن فرهنگی شامل: فناوری نوین داده ای و ارتباطاتی، نگرش نقش جنسیتی، آگاهی از وسایل پیشگیری از بارداری، استفاده از موبایل و مشتقات آن و فردگرایی ارتباط معنی دار و منفی با متغیر گرایش به فرزندآوری وجود دارد. یافته های مستخرج از مدل رگرسیون چند متغیره نیز نشان داد که چهار متغیر: فناوری نوین داده ای و ارتباطاتی، فردگرایی، نگرش نقش جنسیتی و استفاده از موبایل و مشتقات آن در مجموع توانستند 3/26 درصد از تغییرات متغیر گرایش به فرزندآوری را تبیین کنند.
خلاصه ماشینی:
بر اساس نتایج آزمون همبستگی نیز، بین تمامی مؤلفه های جهانی شدن فرهنگی شامل : فناوری نوین داده ای و ارتباطاتی، نگرش نقش جنسیتی، آگاهی از وسایل پیشگیری از بارداری، استفاده از موبایل و مشتقات آن و فردگرایی ارتباط معنیدار و منفی با متغیر گرایش به فرزندآوری وجود دارد.
لذا، هم زمانی روند کاهش باروری در طول دهه های اخیر با روند جهانی شدن فرهنگی در کشور، ضرورت انجام مطالعه ی در زمینه ی ارتباط جهانی شدن فرهنگی با گرایش به فرزندآوری را نمایان میسازد و این سئوال اساسی در اینجا مطرح میشود که آیا بین جهانیشدن فرهنگی و مؤلفه های گوناگون آن با گرایش به فرزندآوری در بین زنان و دختران جوان شهر شیراز ارتباط وجود دارد؟ پیشینه پژوهش کلانتری و همکاران (٢٠١٠,Kalantari etal) در پژوهشی با عنوان «بررسی جامعه شناختی گرایش به فرزند آوری و برخی عوامل مرتبط با آن در بین جوانان متأهل شهر تبریز» به این نتیجه رسیدند که متغیر گرایش دینی بالاترین تأثیر را بر گرایش به فرزند آوری در بین جوانان این شهر داشته است .
جدول ٣- داده های توصیفی مؤلفه های جهانی شدن فرهنگی زنان و دختران جوان شهر شیراز متغیر میانگین انحراف استاندارد گرایش به فرزندآوری ٢٨/٢٤١ ٦/٥٧٩ فردگرایی ٤٠/٢٨٣ ٩/٧٨٧ آگاهی از وسایل پیشگیری از بارداری ٩/٨٣٣ ٤/٩٨٠ نگرش نقش جنسیتی ١٥/٠٣٨ ٦/٤٨٨ فناوریهای نوین داده ای و ارتباطاتی ٧/٣٠ ٤/٩٢٩ استفاده از موبایل و مشتقات آن ٨/٤٤ ٣/٠٨٦ وسایل ارتباط جمعی سنتی ١٠/٦٧ ٤/٢٤٧ این جدول شامل تمامی متغیرهای پژوهش است که بر روی هم میزان جهانی شدن فرهنگی نمونه مورد مطالعه شهر شیراز را میسنجند.
The Reduction of fertility in Iran and its effective social, cultural and economic factors by emphasizing the family regulation role from 1986 to 1996, Case Study: Isfahan City), MA thesis of Sociology Discipline, Isfahan University.