چکیده:
موضوع مقاله انگیزه مشارکت زنان در سازمان¬های مردم نهاد استان گلستان می باشد. مهم¬ترین هدف این پژوهش شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر انگیزه مشارکت زنان در سازمان¬های مردم نهاد است. عوامل اجتماعی شامل انسجام خانوادگی، ویژگی های اقتصادی– اجتماعی، میزان مصرف رسانه ای، ویژگی های جمعیت شناسی، میزان رضایت از زندگی، آگاهی سیاسی و نقش عضویت اعضای خانواده می گردد. به لحاظ روش شناسی پژوهش، رویکرد غالب در این پژوهش، پیماشی است و بمنظور گردآوری داده ها از روش میدانی بهره گرفته شده است. جامعه آماری پژوهش زنان استان گلستان فعال عضو سازمان های مردم نهاد NGO)) تشکیل می دهند، حجم نمونه این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران به میزان389 نفر تعیین شد و برای اطمینان بیش¬تر این مقدار به 400 نفر افزایش یافت. روش نمونه¬گیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و انتخاب نمونه ها با استفاده از روش انتساب متناسب با حجم می باشد که در آن شهرستان¬های استان به عنوان طبقات مبنای نمونه گیری قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بوده که برای پایایی آن از روش بازآزمایی، و برای روایی از CVR استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها متناسب با سطح سنجش متغیرها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شده است. مهم¬ترین یافته های این پژوهش نشان می دهد که؛ که بیش¬ترین میزان تاثیر را درانگیزه مشارکت زنان برای فعالیت در سازمان¬های مردم نهاد به ترتیب 1-رضایت از زندگی 2- عضویت اعضای خانواده در سمن ها 3- ویژگی های جمعیت شناختی زنان 4- میزان مصرف رسانه ای 5- آگاهی سیاسی زنان 6- پایگاه اقتصادی و در نهایت 7- انسجام خانوادگی داشته اند.
خلاصه ماشینی:
از جانب دیگر، در زمینه مشارکت اجتماعی زنان پژوهش ها و مطالعات کمتری در استان گلستان صورت گرفته است که آن هم در حد نظری و در چگونگی ابعاد گوناگون آن محدود مانده اند؛ لذا باتوجه به اهمیت روزافزون سازمان های غیردولتی و نیز تلاش های جهانی برای گسترش تعداد آن ها در جوامع درحال توسعه این سئوال مطرح می شود که عوامل اجتماعی چه نقشی در انگیزه مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد دارند؟ به بیان دیگر، ابعاد تحریک کننده ، هدایت کننده و نگهدارنده انگیزه مشارکت تا چه حد تحت تاثیر عوامل اجتماعی قرار می گیرند؟ به دیگر سخن ، عوامل اجتماعی مانند: پایگاه اجتماعی، انسجام خانوادگی، مصرف رسانه ای، رضایت از 1- Non Governmental Organizations زندگی، آگاهی سیاسی وعضویت اعضای خانواده در سازمان های مردم نهاد تا چه اندازه در برانگخیتن نسبت به مشارکت در سازمان های مردم نهاد موثرند؟ در این مسیر در پی آن هستیم که پرسش های زیر پاسخ گوییم : ١- انسجام خانوادگی تاچه اندازه موجب مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد می شود؟ ٢- پایگاه اجتماعی- اقتصادی تاچه اندازه موجب مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد میشود؟ ٣- ویژگی های جمعیت شناختی تاچه اندازه موجب مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد می شود؟ ٤- میزان مصرف رسانه ای (وسایل ارتباط جمعی) تاچه اندازه موجب مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد می شود؟ ٥- رضایت از زندگی تا چه اندازه موجب مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد می شود؟ ٦- عضویت اعضای خانواده در سازمان های مردم نهاد تا چه اندازه موجب مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد می شود؟ ٧- آگاهی سیاسی از وجود سازمان های مردم نهاد تا چه اندازه موجب مشارکت زنان در سازمان های مردم نهاد می شود؟ ادبیات نظری پژوهش سازمان های غیر دولتی، متشکل از گروهی زنان داوطلب و هم هدف است که بدون وابستگی به دولت ، به صورت غیر انتفاعی و عام المنفعه با تشکیلات سازمان یافته در جهت اهداف و موضوع های متنوع فرهنگی، اجتماعی، پژوهشی ، تخصصی، صنفی، خیریه ای و غیره فعالیت میکند.