چکیده:
امروزه، استفاده از مدیریت دانش به عنوان یک دارایی راهبردی، بسیار باب شده است. از این رو، مدیریت دانش از نظر بسیاری از اندیشمندان اهمیت خاصی دارد. تمام پژوهش های مدیریت دانش، سعی دارند چرخه 4 حلقه ای مدیریت دانش را ارتقاء دهند. این پژوهش هم یکی از حلقه های اصلی مدیریت دانش یعنی تسهیم دانش را هدف گرفته است. برای این منظور به بررسی تاثیر اعتماد سازمانی بر تمایل کارکنان در به اشتراک گذاشتن دانش در دانشگاه تربیت مدرس پرداخته شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه کارکنان دانشگاه تربیت مدرس مستقر در شهر تهران بوده است و نمونه مورد بررسی این پژوهش 171 نفر از این کارکنان است. آزمون های اصلی مورد استفاده در این پژوهش رگرسیون و آزمون همبستگی پیرسون است. نتایج حاصل از گردآوری پرسش نامه از بین کارکنان نشان می دهد که ابعاد سه گانه اعتماد سازمانی (اعتماد به قابلیت های سازمان، اعتماد به انسجام سازمان و اعتماد به خیرخواهی سازمان) هر کدام تاثیر مثبتی بر تمایل کارکنان در تسهیم دانش دارد. دلالت های ضمنی این پژوهش این است که در سایر دانشگاه ها از جمله دانشگاه های نظامی هم می توان از نتایج آن بهره گیری کرد.
خلاصه ماشینی:
براي اين منظور به بررسي تأثير اعتماد سازماني بر تمايل کارکنان در به اشتراک گذاشتن دانش در دانشگاه تربيت مدرس پرداخته شده است .
نتايج حاصل از گردآوري پرسش نامه از بين کارکنان نشان مي دهد که ابعاد سه گانه اعتماد سازماني (اعتماد به قابليت هاي سازمان، اعتماد به انسجام سازمان و اعتماد به خيرخواهي سازمان) هر کدام تأثير مثبتي بر تمايل کارکنان در تسهيم دانش دارد.
با توجه به اينکه دانش به عنوان يکي از قويترين نيروهاي کسب مزيت رقابتي در اقتصاد مدرن معرفي شده است ، تسهيم دانش ٥ که بر اشتراک گذاشتن دانش به صورت داوطلبانه در بين افراد و تيم ها در سازمان دلالت دارد (برينک ٦ ٢٠٠٣) امري حياتي در مديريت دانش در سازمان به شمار مي رود.
در اين مطالعه سعي شده است به بررسي تأثير اعتماد در فرايند به اشتراک گذاشتن دانش در بين کارکنان تربيت مدرس پرداخته شود.
13- Burt R S (1992), Structural Holes: The Social Structure of Competition, Harvard University Press, Cambridge, MA in Inkpen A and Tsang E W K (2005), “Social Capital, Networks and Knowledge Transfer”, Academy of Management Press, Vol. 30, No. 1, pp.
The Role of Knowledge Sharing Practice in Enhancing Project Success, Interdisciplinary Journal of contemporary research in business, Vol. 1, No. 7, Malaysia.
31- Kim Y G, and Lee J N (2005), “Behavioural Intention Formation in Knowledge Sharing: Examing the Roles of Extrinsic Motivators, Social- Psychological Forces and Organizational Climate”, MIS Quarterly, Vol. 29, No. 1, pp.
Knowledge Sharing and Trust in Organizations, The IUP Journal of Knowledge Management, Vol. 8, Nos. 1&2.