چکیده:
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ زﻧﺎن و ﻣﺮدان اﺳﺖ. اﻳﻦ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺑﻪ ﻳﻜﻲ از ﻣﻮاﻧﻊ ارﺗﺒﺎﻃﻲ »ﺟﻨﺴﻴﺘﻲ« ﻳﻌﻨﻲ ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ زﻧﺎن و ﻣﺮدان ﭘﺮداﺧﺘـﻪ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻋﺚ اﻳﺠﺎد ﺳﻮءﺗﻔﺎﻫﻢﻫﺎ، ﺳﻮءﺗﻌﺒﻴﺮﻫﺎ و ﺑﺮداﺷﺖﻫﺎی ﻏﻠﻂ در ﻣﺤـﻴﻂ ﻛـﺎر ﻣﻲﺷﻮد. آﮔﺎﻫﻲ ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨﺎن از اﻳﻦ ﺗﻔﺎوتﻫﺎ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﻬﺘﺮ اﻓـﺮاد از ﺧﻮد و درک و ﭘﺬﻳﺮش ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻔﺸﺎن ﻛﻤﻚ ﻛﻨﺪ، زﻳﺮا ﺑﺪون ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺟﻨﺒـﻪﻫـﺎی رواﻧﻲ و رﻓﺘﺎری اﻓﺮاد در ﺳﺎزﻣﺎن، ﻧﻤﻲﺗﻮان اﻧﺘﻈـﺎر داﺷـﺖ ﻛـﻪ ﺳـﺎزﻣﺎن ﺑـﻪ ﺳـﻤﺖ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ و ﻛﺎﻣﻴﺎﺑﻲ ﮔﺎم ﺑﺮدارد. روش ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ و از ﻧﻮع ﭘﻴﻤﺎﻳﺸـﻲ اﺳـﺖ. ﺑـﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻨﻈﻮر، از ﻣﻴﺎن 0053 ﻧﻔﺮ از ﻛﺎرﻛﻨﺎن و ﻣﺪﻳﺮان ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﺻـﻨﻌﺘﻲ اﻧﺘﺨـﺎب ﺑـﻪ ﻋﻨﻮان ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری، ﺗﻌﺪاد 134 ﻧﻔﺮ از ﻣـﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨـﺎن زن و ﻣـﺮد، ﺑـﻪ ﺻـﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﻃﺒﻘﻪای ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪﻧﺪ. در ﺗﺠﺰﻳﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ دادهﻫـﺎ، ﻋﻼوه ﺑﺮ ﺷﺎﺧﺺﻫﺎی آﻣﺎر ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ، از ﺗﺤﻠﻴﻞ اﺳـﺘﻨﺒﺎﻃﻲ ﻧﻈﻴـﺮ tﻣﺴـﺘﻘﻞ و ﺗﺤﻠﻴـﻞ وارﻳﺎﻧﺲ ﺗﻚﻣﺘﻐﻴﺮه )آﻧﻮا( اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﻴﺰان آﮔﺎﻫﻲ ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﻣﺠﻤﻮﻋﺔ ﺻﻨﻌﺘﻲ اﻧﺘﺨﺎب از ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ زن و ﻣﺮد ﻛﺎﻓﻲ ﻧﺒﻮده و اﻳﻦ اﻣﺮ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ در ﺳﺎزﻣﺎن ﻣﺸﻜﻼﺗﻲ را اﻳﺠﺎد ﻛﻨﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﻻزم اﺳﺖ در اﻳﻦ ﺧﺼﻮص اﻗﺪاﻣﺎﺗﻲ از ﺟﻤﻠﻪ آﻣﻮزش اﻓﺮاد ﺳﺎزﻣﺎن، ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻛﺎرﮔﺎهﻫﺎی آﻣﻮزﺷﻲ در اﻳﻦ زﻣﻴﻨـﻪ و ﻏﻴﺮه ﺻﻮرت ﮔﻴﺮد. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ، ﺑﺮ اﺳﺎس ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺣﺎﺻﻞ از ﭘﺮﺳﺶﻫﺎی ﻓﺮﻋﻲ ﺗﺤﻘﻴـﻖ، ﺑﻴﻦ ﻣﻴﺰان آﮔﺎﻫﻲ ﻣﺪﻳﺮان و ﻛﺎرﻛﻨﺎن در ﺳﺎزﻣﺎن و ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ زن و ﻣﺮد ﺑـﺮ اﺳﺎس ﺟﻨﺲ، ﺳﺎﺑﻘﺔ ﻛﺎر، ﺳﻦ و ﺗﺤﺼﻴﻼت ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﻲداری ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻧﺸﺪ.
خلاصه ماشینی:
" دﻳﮕﺮ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎ در ﺧﺼﻮص ﺳﺆال ﻧﺨﺴﺖ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ در ﻣـﻮاردی از ﻗﺒﻴـﻞ درآﻣﻴﺨـﺘﻦ ﻣﻨﻄﻖ ﺑﺎ ﻋﻮاﻃﻒ و اﺣﺴﺎﺳﺎت )زن(، داﺷﺘﻦ دﻗﺖ ﻛﻠﻲ و ﺟﺎﻣﻊ و ﺑـﻲﺗـﻮﺟﻬﻲ ﺑـﻪ ﺟﺰﺋﻴـﺎت )ﻣﺮد(، ﺑﺮوز ﻧـﺪادن ﻋﻮاﻃـﻒ و اﺣﺴﺎﺳـﺎت در ﺑﺮاﺑـﺮ روﻳـﺪادﻫﺎی ﻏـﻢاﻧﮕﻴـﺰ )ﻣـﺮد(، ﻋـﺪم ﺣﺎﺷﻴﻪﭘﺮدازی در ﺑﻴﺎن ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت در ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎط )ﻣﺮد(، ﻛﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس و ﻧـﺎراﺣﺘﻲ ﺑـﻪ واﺳﻄﺔ ﺗﺒﺎدل ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ دوﺳﺘﺎن )زن(، ﻋﺪم ﭘﻨﻬﺎنﻛﺎری در اﺣﺴﺎﺳﺎت ﺷﺨﺼﻲ، ﻏﻴﺮﺷﺨﺼﻲ و ﻋﻮاﻃﻒ ﻣﺜﺒﺖ و ﻣﻨﻔﻲ )زن(، اﻗﺪام ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﻪﺗﻨﻬﺎﻳﻲ )ﻣﺮد(، اﻳﺠﺎد ارﺗﺒـﺎط، ﻫﻤﻜـﺎری و ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻪ واﺳﻄﺔ ﺣﻞ ﻣﺴﺌﻠﻪ )زن(، ﻳﺎدآوری ﺗﺼﺎوﻳﺮ ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ و ﻫﻴﺠﺎﻧﻲ در ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻏﻴﺮ ﻛﻼﻣﻲ و دﻗﺖ )زن(، ﺑﺮﻫﻢزدن آدابورﺳﻮم )ﻣﺮد(، اﻧﺪﻳﺸﻴﺪن ﺑﻪ ﻣﻮﺿـﻮع ﺳـﻮد ﻳـﻚﻃﺮﻓـﻪ )ﻣﺮد(، ﭘﺮﺧﺎﺷﮕﺮی و رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﺗﻬﺎﺟﻤﻲ در ﻣﻮﻗﻊ ﺧﺸﻢ )ﻣﺮد(، ﺑﺮوزﻧﺪادن ﻧـﺎراﺣﺘﻲ ﻫﻨﮕـﺎم ﺑﺮﻗﺮاری ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﻛﻼﻣﻲ و ﺑﺤﺚ ﺑﺎ ﻫﻢﺟﻨﺴﺎن )ﻣﺮد(، اﻋﺘﺮاف ﻧﻜﺮدن ﺑﻪ اﺷـﺘﺒﺎﻫﺎت )ﻣـﺮد(، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ آﻫﻨﮓﻫﺎی ﻇﺮﻳﻒ ﺻﺪا، ﻋﻼﻳـﻢ ﻇـﺎﻫﺮی در ارﺗﺒﺎﻃـﺎت ﻏﻴﺮﻛﻼﻣـﻲ و ﭘـﻲﺑـﺮدن ﺑـﻪ روﺣﻴﺎت ﻃﺮف ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺑﻪ واﺳﻄﺔ دﻗﺖ )زن(، درﻳﺎﻓﺖ ﻣﺪاوم اﻃﻼﻋﺎت از ﻣﺤـﻴﻂ و ﺗﺠﺰﻳـﻪ و ﺗﺤﻠﻴﻞ آﻧﻬﺎ )زن(، رﻋﺎﻳﺖ ﻗﻮاﻋﺪ دﺳﺘﻮری و ﻧﻮﺷﺘﺎری )زن(، ﻛﻞﻧﮕﺮی و ﻣﻨﻄﻖﮔﺮاﻳﻲ )ﻣـﺮد(، ﻣﻄﺮح ﻧﻜﺮدن دوﺑﺎرة ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺧﻮد در اﻓﻜﺎر و ﻧﮕﺮش در ﻣﺤـﻴﻂ ﻛـﺎر )زن(، ﺗﺄﻛﻴـﺪ ﺑـﺮ ﻛـﺎر ﮔﺮوﻫﻲ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﻴﺖ )زن(، ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺗﺄﻳﻴﺪ و ﺗﺼﺪﻳﻖ دﻳﮕﺮان )زن(، ﺷـﺮﻳﻚ ﻛـﺮدن دﻳﮕﺮان در ﻣﻮﻓﻘﻴﺖﻫﺎی ﺧﻮد )زن(، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ دﻧﻴﺎی ﺑﻴﺮون )ﻣﺮد(، ﺟﻤﻊﮔﺮاﻳـﻲ در ارﺗﺒﺎﻃـﺎت ﻛﻼﻣﻲ )زن(، ﺑﺮﺗﺮیﻃﻠﺒﻲ و ﻣﺒﺎرزهﺟﻮﻳﻲ و ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﻣﻤﺘﺎزﺗﺮ ﻧﺸﺎن دادن ﺧﻮد در ﻓـﺮدﮔﺮاﻳـﻲ )ﻣﺮد(، ﺗﻮاﻧﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ در رﻣﺰﮔﺬاری و رﻣﺰﮔﺸﺎﻳﻲ و ﻗﻀـﺎوت ﻫﻴﺠﺎﻧـﺎت و ﻋﻮاﻃـﻒ )زن( و رؤﻳﺖ ﻫﻴﺠﺎﻧﺎت در ﮔﻔﺘﺎر و ﭼﻬﺮة دﻳﮕﺮان )زن(، ﻣﻴﺰان آﮔﺎﻫﻲ ﻣﺪﻳﺮان ﻣﻨﺎﺳﺐﺗﺮ ﺑﻮده و اﻛﺜـﺮ ﻣﺪﻳﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ زن و ﻣـﺮد آﮔـﺎﻫﻲ دارﻧـﺪ.
اﻟﺒﺘﻪ، ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦﻫﺎ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮﻳﻦ ﻣﻴـﺰان آﮔـﺎﻫﻲ در ﺑـﻴﻦ ﭘﮋوﻫﺶﻧﺎﻣﺔ زﻧﺎن، ﺳﺎل ﺳﻮم، ﺷﻤﺎرة دوم، ﭘﺎﻳﻴﺰ و زﻣﺴﺘﺎن 1931 ﻋﻠﻲ ﻧﺼﺮاﺻﻔﻬﺎﻧﻲ و دﻳﮕﺮان 311 ﻛﺎرﻛﻨﺎﻧﻲ ﺑﺎ 42 ﺳﺎل و ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺧﺪﻣﺖ اﺳﺖ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫـﺪ ﺑـﺎ وﺟـﻮدی ﻛـﻪ ﻛﺎرﻛﻨـﺎن ﻋﻼﻗﻪای در ﺧﺼﻮص آﮔﺎﻫﻲ از ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ زن و ﻣﺮد و اﻓﺰاﻳﺶ آﮔﺎﻫﻲ ﺧﻮد در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻧﺪاﺷﺘﻪاﻧﺪ، ﺑﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﺑﺎ ﺟﻨﺲ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﺧﻮد در ﻣﺤﻴﻂ ﻛﺎر ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪاﻧﺪ در ﻣﻘﺎﻳﺴـﻪ ﺑﺎ ﻫﻤﻜﺎران ﺧﻮد ﺑﺎ ﺳﻨﻴﻦ ﻛﻤﺘﺮ، ﺳﺎﺑﻘﺔ ﺧﺪﻣﺖ، داﻧﺶ و ﺗﺠﺮﺑﺔ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻔﺎوتﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﻲ زﻧﺎن و ﻣﺮدان ﻛﺴﺐ ﻛﻨﻨﺪ."