چکیده:
این پژوهش ، با هدف بررسی تاثیر مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر خودکارآمدی، باورهای ناکارآمد حرفه ای و باور به مهارت های دانش آموزان سال اول دبیرستان به مرحله اجرا درآمد. روش پژوهش ، روش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون ، پس آزمون همراه با گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش ، دانش آموزان سال اول دبیرستان در استان چهار محال و بختیاری در سال تحصیلی٩٠-٨٩ با حجم نمونه ٣٤١٢٠ نفر بودند که به صورت تصادفی چندمرحله ای از بین آنها تعداد٦٤ دانش آموز دختر و پسر انتخاب و در٢ گروه آزمایش (٣٢=n) و کنترل (٣٢=n) گمارده شدند. هر دو گروه آزمایش و کنترل طی سه مرحله پیش آزمون ، پس آزمون و پیگیری٣ ماهه پرسشنامه های خودکارآمدی، باورهای ناکارآمد حرفه ای و باور به مهارت ها را تکمیل کردند. ضمنا گروه آزمایش طی ٩ جلسه ی ٩٠ دقیقه ای مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز را دریافت کردند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد، ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز در مقایسه با گروه کنترل موجب افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی و کاهش میانگین نمرات باورهای ناکارآمد حرفه ای شده است (٠/٠١> P). هم چنین از بین ٦ حیطه باور به مهارت ها نیز حیطه های واقع گرا و جستجوگر در اثر ارائه مشاوره شغلی تفاوت معنادار پیدا کردند (٠/٠٥> P). در ضمن ، نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد که پس از گذشت ٣ ماه ، تاثیر مشاوره شغلی گروهی بر بهبود میانگین نمرات خودکارآمدی و باورهای ناکارآمد حرفه ای پایدار بوده است (٠/٠١> P).
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری نشان داد، ارائه مشاوره شغلی به روش یادگیری کرومبولتز در مقایسه با گروه کنترل موجب افزایش میانگین نمرات خودکارآمدی و کاهش میانگین نمرات باورهای ناکارآمد حرفه ای شده است (٠/٠١> P).
در جریـان ایـن جسـتجوها، باورهـا و افکـار خودکارآمـدی خـود را نشـان داده و 1 -self efficacy 2 -job search self - efficacy تصمیم گیری شغلی را تحت تاثیر قرار میدهند ( ٢٠٠٤٧٣,Aralmani &Aralmani ) از نظر وردگو و همکاران ١ (١٩٩٨) مفهوم بلوغ حرفه ای ٢ نیز که در ادبیات مشـاوره شـغلی بـه وفـور مـورد استفاده قرار میگیـرد، بـه مقـدار رسـش مـورد نیـاز در هـر مرحلـه از رشـد شخصـی اشـاره دارد (٢٠١٠ ,Dimmer et al).
بر این پایه ، برای دانش آموز محیطـی فـراهم مـیشـود کـه میتواند علایق ، مهارت ها و ارزش ها، عادات کاری و بسیاری دیگر از ویژگـیهـای فـردیاش را از راه تجربه های جدید و تخیل هدایت شده (تصویرسازی ذهنی از یک فرد موفق یا فـردی کـه در رشـته خاصی تحصیل کرده یا کـار مـیکنـد) توسـعه دهـد و بـر اسـاس آن دسـت بـه انتخـاب شـغلی و تصمیم گیری بزند (١٣٤-١٣٣ :٢٠٠٢ ,Fouad &Swanson ).
ضمنا رابطه جنسیت با خودکارآمدی (١٣٥=F و٠٢٠٩<P) و با باورهای ناکارآمد حرفه ای (٠٩٦٨=F و٠٣٣٠<P) بوده است که نشان میدهد میانگین نمرات دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری نداشته است و ارائه مشاوره شغلی گروهی در گروه آزمایش صرف نظر از جنسیت موثر بوده است .
بحث ونتیجه گیری نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که مشاوره شغلی گروهی به روش یادگیری کرومبولتز بر بهبود خودکارآمدی دانش آموزان در مراحل پس آزمون و پیگیری موثر بوده است .