چکیده:
هدف این پژوهش ، تاثیر پیش سازمان دهنده مقایسه ای بر پیشرفت درس ریاضی اول دبیرستان بوده است . برای این منظور نمونه ای به حجم ٦٣ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های ناحیه ١ شهر قم در سال تحصیلی ٨٩-٨٨ به صورت تصادفی در قالب ٢ کلاس انتخاب شدند، که روش نمونه گیری خوشه ای بوده و نوع طرح پژوهش نیمه تجربی است ، که حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران ٦٣ دانش آموز برآورد گردید، که در دو گروه کنترل (٣١ نفر) گروه آزمایش (٣٢ نفر) تقسیم شدند، ابتدا گروه ها از نظر بهره هوش در پیشرفت درس ریاضی همسان سازی شدند. از ٢ گروه ، پیش آزمون که پرسش های هماهنگ محقق ساخته بود، گرفته شد. که تفاوت معنیداری وجود نداشت . برای سنجش تاثیر متغیر وابسته ، طرح درس بر اساس پیش سازمان دهنده مقایسه ای ، برای آموزش گروه آزمایش ، برای ٨ جلسه تدریس ٩٠ دقیقه ای ریاضی اول تدوین شد. و گروه کنترل به شیوه سنتی و معمولی تدریس گردید. سپس از هر دو گروه پس آزمون (به وسیله آزمون محقق ساخته ) گرفته شد. نتایج استخراج شده از نرم افزار Spss و t-test نشان داد، بین عملکرد دو گروه در سطح کمتر از ٠/٠٥ تفاوت معنیداری وجود دارد، یعنی تدریس به روش پیش سازمان دهنده مقایسه ای در پیشرفت درس ریاضی اول دبیرستان تاثیر زیاد داشته است .
خلاصه ماشینی:
برای این منظور نمونه ای به حجم ٦٣ نفر از دانش آموزان دختر دبیرستان های ناحیه ١ شهر قم در سال تحصیلی ٨٩-٨٨ به صورت تصادفی در قالب ٢ کلاس انتخاب شدند، که روش نمونه گیری خوشه ای بوده و نوع طرح پژوهش نیمه تجربی است ، که حجم نمونه به وسیله فرمول کوکران ٦٣ دانش آموز برآورد گردید، که در دو گروه کنترل (٣١ نفر) گروه آزمایش (٣٢ نفر) تقسیم شدند، ابتدا گروه ها از نظر بهره هوش در پیشرفت درس ریاضی همسان سازی شدند.
نتایج استخراج شده از نرم افزار Spss و t-test نشان داد، بین عملکرد دو گروه در سطح کمتر از ٠/٠٥ تفاوت معنیداری وجود دارد، یعنی تدریس به روش پیش سازمان دهنده مقایسه ای در پیشرفت درس ریاضی اول دبیرستان تاثیر زیاد داشته است .
(٢٠٠٨,Gholami &Yousefi afrashteh, Shamkhani )، در مقاله ای با عنوان «بررسی و مقایسه تأثیر دو نوع ارائه پیش سازمان دهنده ، متنی و پرسشی بر مقدار یادآوری» فصلنامه علمی پژوهشی تعلیم و تربیت ، بیان میکنند که تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که پیش سازمان دهنده ها منجر به افزایش یادآوری قسمت هایی از متن شده اند که از نظر موضوعی با آنها مرتبط بودند.
٩٦)×١٨٤٣ ]= n ابزار پژوهش ابزار پژوهش ، برای پیشرفت درس ریاضی اول دانش آموزان از راه پیش سازمان دهنده های مقایسه ای عبارت است از: ١-آزمون هوش ریون که هدف از اجرای این آزمون یکسان سازی محدود گروه ها از نظر بهره هوشی بود.