چکیده:
هدف از این پژوهش ، ارزیابی مدل فعالیت های یادگیری خلاقیـت محـور در دانـش آمـوزان مدارس ابتدایی شهرستان ساوه میباشد. این مدل بر سه بعد کلی شـناختی، عـاطفی و فراشـناختی تکیه دارد. جامعه ی آماری پژوهش ، تمامی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان ساوه است ، که در سال تحصیلی٩٠ -٨٩ مشغول به تحصیل مـیباشـند. براسـاس روش نمونـه گیـری خوشـه ای تـک مرحله ای ٤٦ نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی (٢٣نفـر کنتـرل ،٢٣ نفـر آزمـایش ) انتخـاب شدند. این پژوهش به صورت شبه آزمایشی در قالب طرح پیش آزمون -پس آزمون بـا گـروه کنتـرل اجرا شد. ابزار پژوهش شامل آزمون تصویری تفکر خلاق تورنس فرم B و مشـاهده ی رفتـار دانـش - آموزان بود. پایایی فرم B از راه باز آزمایی در طی دو هفته باضریب پایایی ٠/٨٧ تایید شد و پایـایی مشاهده از راه میانگین گرفتن بین مشاهده ی سه نفر، با ضریب پایایی ٠/٨٥ مورد تایید قرار گرفـت و روایی آنها به وسـیله متخصصـین تاییـد شـد. داده هـای پـژوهش بـا اسـتفاده از آمـار توصـیفی و استنباطی شامل میانگین ، انحراف استاندارد و آزمون کوواریانس مورد تجزیه وتحلیـل قـرار گرفـت . نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش مهارت هـای یـادگیری بـر مهـارت هـای شناختی، مهارت های عاطفی و مهارت های فراشناختی تاثیر معنیداری داشت . در نهایت تاثیرمعنی - داری بین مهارت های یادگیری وخلاقیت وجود داشت .
خلاصه ماشینی:
امروزه شرایط محیطی به حدی پیچیده ، پویا و نامطمئن گردیده است که سازمان ها دیگر نمیتوانند با تغییرات سطحی و ظاهری در ساختارها، روش ها و سیستم ها بقاء بلند- مدت خود را تضمین کند و از طرفی با توسعه ی فناوری و ماشینی شدن کارها، نوع فعالیت انسانی در سازمان تغییر شکل داده و به صورت کار فکری در میآید که این نیاز به تفکر خلاق و ارتقاء سطح خلاقیت را در میان افراد سازمانی را بیش از پیش نمایان میسازد ( samie &pour kiani .
بدین منظور ارزیابی فعالیت های یادگیری با هدف پرورش و پیگیری "مهارتها و افکار خلاق ١" مورد مطالعه قرار گرفت که بر سه بعد تکیه دارد که عبارتند از: ظرفیت شناختی، تواناییهای فرا شناختی و درگیر شدن در انجام وظایف .
) نمودار١: مدل پیشنهادی فعالیت های یادگیری خلاقیت محور منبع : (P٣٥٣٤,٢٠١٠ Pozzi &Ott ) پژوهش های متعددی در رابطه با پرورش خلاقیت و بویژه مهارت های شناختی، عاطفی و فراشناختی انجام شده اند و هر یک به ابعاد گوناگونی از آن پرداخته اند که به بخشی از آنها در زیر اشاره شده است .
اما در پس آزمون ، نمرات افراد گروه آزمایش ، که در معرض "آموزش مهارت های یادگیری" قرار گرفته اند، در مقایسه با گروه کنترل ، افزایش قابل توجه ای داشته است .
اما در پس آزمون ، نمرات افراد گروه آزمایش ، که در معرض "آموزش مهارت های یادگیری" قرار گرفته اند، در مقایسه با گروه کنترل ، افزایش قابل توجه ای داشته است .
به گونه ای که در حدود ٤٤ درصد از تغییرات "مهارت های شناختی" دانش آموزان از راه انتساب آنها به گروه آزمایش و کنترل قابل تبیین است .