چکیده:
هدف از این پژوهش، شناسایی مشکلات موجود در تدریس کتاب تاریخ هنر جهان و ارزیابی توانمندی الگوی تدریس هفت گام برگرفته از نظریه مدیریت بر آموزش در رفع مشکلات تدریس آن از نظر هنرآموزان زن و مرد این درس بوده است. بخش اول پژوهش با روش کیفی و مصاحبه کتبی به کمک پرسشنامه¬ای یازده پرسشی و باز پاسخ و بخش دوم با استفاده از نظر سنجی از 32 هنرآموز از 32 هنرستان حرفه¬ای شهر تهران و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته¬ی 57 پرسشی برگرفته از آثار آموزشی و پرورشی الگوی تدریس مدیریت بر آموزش انجام شد. روایی پرسشنامه¬ها با نظر استاد راهنما و پایایی پرسشنامه 57 پرسشی با اجرای مطالعه جنبی بر روی 15 نفر از هنرآموزان و محاسبه ی آلفای کرونباخ برابر با 0.958 محاسبه شد. با 32 هنرآموز از استان¬های تهران، شهرستان¬های تهران، زنجان و کرمان مصاحبه کتبی انجام شد و با داده¬های حاصل از مصاحبه تحلیل و دسته¬بندی شد. برای بررسی داده-های حاصل از پرسشنامه 57 پرسشی از آزمون کای اسکویر و آزمون تی مستقل استفاده شد. اجرای آزمون کولموگروف- اسمیرنوف توزیع نرمال نمرات مربوط به هنرآموزان زن و مرد شرکت کننده در نظر سنجی را تایید کرد. هم¬چنین به دلیل وجود داده¬های پرت، از آزمون ناپارامتری یومن – ویتنی برای مقایسه نمرات مربوط به هفت گام الگوی تدریس استفاده شد. یافته¬ها مهم¬ترین مشکلات تدریس را در هفت گویه ارائه نمود. هم¬چنین نشان داد هنرآموزان با الگوهای تدریس آشنایی ندارند و روش¬های تدریس آنها اغلب معلم محور است. نتایج حاصل از اجرای آزمون تی مستقل عدم وجود تفاوت بین میانگین نمرات هنرآموزان زن و مرد را از پرسشنامه 57 پرسشی تایید کرد. هم¬چنین اجرای آزمون ناپارامتری یو¬من- ویتنی بیانگر عدم وجود تفاوت بین نمرات هنرآموزان زن و مرد نسبت به هفت گام الگو بود و اجرای آزمون کای اسکویر، وجود اختلاف معنی¬دار بین نظر هنرآموزان زن و مرد را در مورد گام سوم الگو که به تاثیر تکلیف کلاسی در افزایش تسلط هنرجویان بر محتوای درس تاکید داشت، تایید نمود.
خلاصه ماشینی:
موافقت هنرآمـوزان با ششم در مورد استفاده از الگوها و کاربرد فناوریها با یافته هـای سـقلی (٢٠٠٢,Sagholi)، اختـری (٢٠٠٢,Akhtari)، شهبازنـژاد (٢٠٠٣,Shahbaznezhad)، صـمدیخـوزانی (٢٠٠٣,Samadikhozani)، پاکــدل (٢٠٠٣,Pakdel)، آقایــاری و بهرنگــی (٢٠٠٣ ,Agayary, Behrangi)، نصــر اصــفهانی (٢٠٠٤ ,Nasr Isfahani)، حســینی (٢٠٠٤,Hosseini)، انــوری (٢٠٠٥,Anvari)، مســجد جــامعی (٢٠٠٥,Masjedjameei)، بـــــــاقرزاده (٢٠٠٦,Bagherzadeh)، قلـــــــی زاده قـــــــره لـــــــر (٢٠٠٨,Gholizadehgarelar)، غــدیری گرکــانی (٢٠٠٨,Ghadir Garakani)، ســراجیان اردســتانی (٢٠٠٨,Serajyan Ardestani)، مطیع بیرجندی و همکاران (٢٠١٠ ,etal &MotiBirjandi ) ، امینیان و همکـاران (٢٠١٠ ,etal &Aminian )، جاهـد حسـینی و شـاوون ( ,Jahed Husseini, Shavoon ٢٠١٠)، شــکاری کاشــانی و همکــاران (٢٠١٠ ,etal &Shekarikashani )، قنــواتی و همکــاران (٢٠١٠ ,etal &Ghanavati )، یقینـی و کـاظمی (٢٠١٠,Yaghini, kazemi)، فردوسـیان و نـوروزی (٢٠١٠,Ferdosyan, Noroozi)، محمــودآبــادی و علــوی لنگــرودی ( Mahmood Abadi, Alavi ٢٠١٠,Langroudi)، بهرنگــی و بابــازاده (٢٠١٠,Behrangi, Babazadeh)، صــباغان و همکــاران (٢٠١٠,etal &Sabbaghan )، مـرادی و همکـاران (٢٠١٠ ,etal &Moradi )، ذاکـر (٢٠١٠ ,Zaker)، امینی فـر و همکـاران (٢٠١٠,etal &Amini far )، ولایتـی و موسـی رمضـانی ( Velayati, Moosa ٢٠١٠ ,Ramezani)، مردمــی و ابراهیمــی (٢٠١٠,Ebrahimi ,Mardomi )، ضــیفی (٢٠٠٣,Zeyfi)، افتخاری مقدم (٢٠٠٥,EftekhariMoghadam)، پاداش (٢٠٠٨,Padash)، پژوهش اصغری و همکاران (٢٠١٠ ,etal &Asghari )، بهرنگی و کریمی (٢٠١٠ ,Behrangi, Karimi)، عبدالله میرزایی و علیزاده (٢٠١٠ ,Abdollah Mirzaei, Alizadeh)، ولی نژاد ترکمـانی و همکـاران ( & Valinejad Turkmani ٢٠١٠ ,etal)، قیصری گودرزی و همکاران (٢٠١٠ ,etal &Gheysarigoudarzi )، خطایی ( ,Khataee ٢٠١٠)، برخورداری (٢٠٠٧ ,Barkhordary)، همخوانی دارد.
The Effect of Applying Management education Model of Teaching in Comparison with Traditional Method, on the 3rd Grade Tehran vocational School Student's Academic Performance, Islamic Azad university, science and research branch of Tehrann.