چکیده:
انسان هندویی با تلفیق عناصر طبیعت و خویش کاری خدایان به سمتی پیش میرود که طبیعت و تک تک عناصر طبیعی وجه های از قداست را با خود همراه می کند. حضور آموزه های وحدت وجودی در بطن اندیشه هندویی خود دلیل دیگری بر تقویت این مفهوم تلقی میشود. نوشتار حاضر درآمدی است بر بازشناسی تقدس طبیعت در متون مقدس هندویی به روش پدیدارشناسانه و بازتعریفی است از قداست طبیعت با نظر به مفهوم «مادر زمین» و «وحدت وجود »که هر یک تقویت کننده ارتباط موجودات با امری متعالی است که از میان اصوولی ترین آموزه های شریعت هندویی سه اصل «تناسخـ»«اهیسما»و «بهتکی» راهکار هایی را برای بیان اهمیت حفاظت از طبیت ارائه داده است .
Hindu man incorporates elements of nature with gods' functions. It leads
to the concept of sacredness of nature's elements. The present essay is an
introduction to understand holiness of the world in Hindu holy books
through a phenomenological approach. It includes a redefinition of the
concept of nature with a glance at wide concept of Mother-Earth family. It
is to be mentioned that the idea of pantheism reinforces relations of all
created beings with Ultimate Reality. Reincarnation, Ahimsa and Bhkati are
of great and important tenets of Hinduism. They may be used as basic
ways to protect safety of man's nature.
خلاصه ماشینی:
"در این مقاله نخست موضوع «خویشکاری الهههای هندویی» ـ که هر کدام بخشی از عناصر طبیعتاند ـ مورد بررسی قرار گرفته و سپس با بررسی تفصیلی سه دیدگاه و آموزهی هندویی یعنی «اهیمسا، تناسخ و بهکتی»؛ دوتای آخر را به عنوان راهکاری برگرفته از متون مقدس هندویی برای برون رفت از بحران محیط زیست انسان و آشتی دوباره او با طبیعت میپردازیم.
در ریگ ودا آمده است: «او یک خداست، آسمان و زمین را آفریده و با رگها و بالهایش از هر دو آنها برخوردار است» 1 این بند نمایانگر اندیشههای وحدت وجودی در جهان هندویی است؛ چنانکه آنان الوهیت را به عنوان یکی در همه و همه در یکی در نظر میگیرند.
در اتهروه ودا در سرودی درباره زمین چنین آمده است:«این زمین که دارای فرازها و نشیبها و دشتهای عظیم است، گیاهانی با خواص گوناگون را نگهداری میکند، فارغ از فشاری که از میان آدم ها میآید برای ما گسترده میشود و خود را با ما تطبیق میدهد.
این زمین است که انرژی را برای تغذیۀ همۀ گونهها فراهم میکند؛ همانگونه که شخص نباید توهین و استثمار نسبت به مادرش میرچا الیاده، مقدس و نامقدس، ترجمه بهزاد سالکی (تهران: خردناب، 1380)، ص 130.
، چاپ سوم (تهران: انتشارات دانش جاودان، 1383)، ص474 ؛ نیز بنگریدKatherine Young, «Ahimsa» , Encyclopedia of Hinduism ,Ed:cenisecush ,Catherine robinson (New York: Rotlulage, 2008), P19.
دوم اینکه عقیدۀ هندو که سایر موجودات از خدای یکتا به وجود آمده و به ذات وی بر میگردند برای مقدس دانستن جهان طبیعی نزد هندوان اساسی و کافی تلقی میشود."