چکیده:
پدیده های دینی، به طور طبیعی در دو مقوله اساسی باورها و اعمال (مراسم و مناسک) طبقه بندی می شود. باورها. شامل معارف و در حوزه فکر و اندیشه است، در حالی که اعمال، شیوه ای از کنش اجتماعی و به رفتار مرتبط است. اعمال از باورها مشتق می شود و باورها از طریق اعمال از فراموش شدن مصون می ماند. در جامعه شناسی دین، مطالعه و پژوهش درباره مراسم و مناسک به دلیل پیوند آنها با دیگر عناصر و هنجارهای اجتماعی و نیز ارتباط شان با نهادها و سازمان های اجتماعی، اهمیت بیشتری دارد. تمرکز این تحلیل بر تفکیک کارکردهای اجتماعی و فرهنگی مراسم و مناسک دینی است. مطالعات و بررسی ها نشان می دهد که مراسم و مناسک کارکردهای نمادی، آموزشی، هویتی و تحمل پذیری را در بعد فرهنگی و کارکردهای انسجام اجتماعی، تفریح اجتماعی، انتظام بخشی و پیوند بین نسلی را در بعد اجتماعی دارد.
Religious phenomena are naturally classified in two basic varieties of beliefs and practices (rites and rituals). The beliefs consist of teachings and belong to the field of ideas and thoughts, though exercise is a way of social interaction and is concerned with behavior. Acts are derived from faith and belief. Beliefs are immunized from oblivion by acts. Study of ritual ceremonies, in sociology of religion, is of high importance because they blend with the other elements of social norms and social organizations as well as their relationship with social organizations and institutes. This analysis focuses on the separation between social and cultural functions of ceremonies and religious rites. The study shows that ceremonies and rituals has symbolic, learning, identity and tolerability functions in cultural dimensions and functions of social cohesion, social recreation, regulation and the intergenerational link in social dimension.