چکیده:
مساله شبیه سازی انسان و «کلونینگ» در قرن اخیر به یک بحث جهانی و همگانی تبدیل شده است. «کلونینگ» در علم زیست شناسی عبارت است از «تکثیر موجود زنده بدون آمیزش جنسی» و فعلا به عمل کاشت جنینی در رحم اطلاق می شود که ابتدا در آزمایشگاه تولید شده باشد. به عبارتی کلونینگ تهیه یک کپی از انسان یا حیوان است که با جایگزین کردن هسته سلول های فرد مرجع و تکثیر آن سبب تولید یک فرد که دقیقا کپی فرد اول است می گردد. فرآیند آن به این ترتیب است که محققان ابتدا هسته های یک تخمک را با DNA سلول های دیگر جایگزین نموده، سپس تخمک بازسازی شده را در آزمایشگاه مورد مراقبت قرار می دهند تا تقسیم شده، به جنین تبدیل شود. چنانچه جنین مزبور در رحم کاشته شود و از آن انسانی به وجود آید، شبیه سازی مولد انسان صورت گرفته است. از دیدگاه فقهای اسلامی شبیه سازی انسان حرام است و دلایل متعددی را علیه آن اقامه کرده اند. از این دیدگاه آن ها شبیه سازی انسان را به دلایل فقهی، اخلاقی، اجتماعی، روانشناختی و دلایل دیگر علمی حرام اعلام کرده اند. آن ها شبیه سازی انسان را به عنوان ابزاری برای تضعیف اعتقادات مذهبی، دخالت در آفرینش خداوند، هتک حرمت انسان، آشفتگی زندگی خانوادگی و گسست در نسب انسانی قلمداد کرده اند. بنابراین مسیحیت کاتولیک و مسلمانان شبیه سازی را به مثابه تولد انسان نامشروع می دانند. اگرچه هنوز جزئیات این مساله برای جهانیان و آینده آن روشن نیست، در عین حال، افراد و گروه های بسیاری در سراسر دنیا با مطالعات پیگیر تبیین این پدیده نوین را از ابعاد گوناگون دنبال می کنند و در داخل کشور نیز این مساله از نظر فقهی با عکس العمل های متفاوت رو به رو شده است. آنچه پیش رو دارید، نگاهی به وضعیت شبیه سازی، پیامدهای مثبت و منفی آن و عکس العمل هایی که در جهان مسیحیت و غرب و جهان اسلام نسبت به آن نشان داده شده است می باشد و با بیان رویکرد قانونگذار ایران مقاله را با ارائه پیشنهاداتی به پایان می بریم.
خلاصه ماشینی:
"« اﻣﺎ در ﻣﻮرد ﺷﺒﻴﻪﺳﺎزی اﻧﺴﺎن از ﻣﺮاﺟﻊ ﻋﻈﺎم ﺳﺆال ﺷﺪه اﺳﺖ: »از آﻧﺠﺎ ﻛﻪ در ﻓﺎﻃﻤﻪ ﻃﺎﻫﺮی ﻗﺮن ﺑﻴﺴﺘﻢ ﺷﺎﻫﺪ رﺷﺪ ﺣﻴﺮت آور ﻓﻨﺎوری ﻫﺴﺘﻴﻢ، ﺧﺼﻮﺻﺎ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖﻫﺎﻳﻲ در ﻋﻠﻢ ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﻳﻜﻲ از آنﻫﺎ ﺑﺮآﻳﻨﺪﻫﺎی ﻣﻬﻢ ﻧﻮﻳﻦ، ﻣﻬﻨﺪﺳﻲ ژﻧﺘﻴﻚ و ﺑﺪلﺳﺎزی )ﻛﻠﻮﻧﺎژ( ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در ﻋﻠﻢ وراﺛﺖ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺒﻬﻢ و ﭘﻴﭽﻴﺪهای ﭘﻴﺪا ﺷﺪه اﺳﺖ، ﺑﻔﺮﻣﺎﺋﻴﺪ: اﻟﻒ ـ اﮔﺮ ﺳﻠﻮل ﺟﻨﻴﻨﻲ در ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ ﺑﺮای ﻣﺜﻼ ﺻﺪﺳﺎل ﻳﺎ ﺑﻴﺶ از آن زﻧﺪه ﻧﮕﺎه داﺷﺘﻪ ﺷﻮد، ﺳﭙﺲ در رﺣﻢ زﻧﻲ ﻛﺎﺷﺘﻪ و روﻳﺎﻧﺪه ﺷﻮد، آﻳﺎ ﻃﻔﻞ ﻧﺎﺷﻲ از اﻳﻦ ﺳﻠﻮل ﭘﺲ از رﺷﺪ و ﻧﻤﻮ و ﺑﻠﻮغ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ از ﺑﺴﺘﮕﺎن و ﺧﻮﻳﺸﺎن ﺧﻮد ﻣﻄﺎﻟﺒﻪ ارث ﻧﻤﺎﻳﺪ؟ ب ـ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ دﺧﺘﺮ ﺑﺎﻛﺮهای ﺑﺎ ﺑﻬﺮهﮔﻴﺮی از ﻓﻨﺎوری ﺑﺪلﺳﺎزی )ﻛﻠﻮﻧﺎژ( دارای ﻓﺮزﻧﺪی از ﺳﻠﻮل ﺟﻨﻴﻦ ﺧﻮد ﺷﻮد، در اﻳﻦ ﻓﺮض آﻳﺎ ﺣﺎﻣﻠﻪﺷﺪن وی ﻣﺸﺮوع اﺳﺖ؟ آﻳﺎ ﻓﺮزﻧﺪ ﺑﻪ دﻧﻴﺎ آﻣﺪه ﻧﺴﺨﻪ ﺑﺪل اوﺳﺖ ﻳﺎ ﻫﻤﺴﺎﻧﺶ ﻳﺎ دﺧﺘﺮش؟ 401 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺖوﭼﻬﺎرم، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ج ـ اﮔﺮ ﺧﺎﻧﻮادهای ﻧﺴﺨﻪای از ﻓﺮزﻧﺪﺷﺎن را در ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ ﻧﮕﻬﺪاری ﻛﺮدﻧﺪ و ﭘﺲ از ﻣﺮگ ﻓﺮزﻧﺪﺷﺎن، ﺑﺎ ﻓﻨﺎوری ﺑﺪلﺳﺎزی )ﻛﻠﻮﻧﺎژ( ﻧﺴﺨﻪ ﺑﺪل او را در رﺣﻢ ﻣﺎدر ﻛﺎﺷﺘﻨﺪ و روﻳﺎﻧﺪﻧﺪ، در اﻳﻦ ﺻﻮرت آﻳﺎ آﻓﺮﻳﻨﺶ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺑﺮای ﻫﺪﻓﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﻮد او ﻣﺮﺑﻮط ﻧﻴﺴﺖ و ﻧﻔﻌﻲ ﻧﻤﻲرﺳﺎﻧﺪ، ﺟﺎﻳﺰ اﺳﺖ؟ د ـ در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻓﻨﺎوری ﺑﺪلﺳﺎزی )ﻛﻠﻮﻧﺎژ( ﺑﻪ ﻗﺪری رﺷﺪ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺎدران ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻣﺸﺎﻫﺪه ﻓﺮﺟﺎم ﻓﺮزﻧﺪ ﭘﺲ از ﭼﻨﺪﺳﺎل، ﺑﻪ ﻛﺎﺗﻮﻟﻮگﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﺮاﺟﻌﻪ و ﺟﻨﻴﻦ را ﮔﺰﻳﻨﺶ ﻛﻨﻨﺪ )ﻃﻔﻞ، ﺳﺎﻟﻴﺎﻧﻲ رﺷﺪ ﻣﻲﻛﻨﺪ، وﻟﻲ ﻧﺴﺨﻪﻫﺎی دﺳﺖﻧﺨﻮردهاش در ﺳﺮدﺧﺎﻧﻪ ﻣﺤﻔﻮظ ﻣﺎﻧﺪه اﺳﺖ(."