چکیده:
ﺣﻔﻆ ﺣﺮﻳﻢ اﻓﺮاد و رﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮق آﻧﺎن، ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﻣﻬﻢ و ﻧﻴﺎزی اﺳﺎﺳﻲ در زﻧﺪﮔﻲ اﻧﺴﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﺣﺮﻳﻢ اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﺑﻴﻤﺎر و ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از اﻓﺸﺎی اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﺪﻳﺮان و ﻣﺴﺆوﻻن ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ راﻫﻜﺎرﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪی را ﺑﻪ ﻛﺎر ﺑﺮده ﺗﺎ ﺣﺮﻳﻢ ﺑﻴﻤﺎران ﻛﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﺧﻄﺮ اﻓﺘﺪ.ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺄﻣﻴﻦ و ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ اﻧﺴﺎنﻫﺎ، رﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮق وﺣﺮﻳﻢ ﺑﻴﻤﺎر و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮی ﻳﻚ ﻧﻴﺎز اﺳﺎﺳﻲ و ﻣﺴﺘﻤﺮ اﻧﺴﺎنﻫﺎ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ از ﻣﺴﺎﺋﻞﺑﺴﻴﺎر ﻣﻬﻤﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮﻛﺖ و ﺛﻤﺮﺑﺨﺸﻲ ﺣﻘﻴﻘﻲ آن واﺑﺴﺘﻪ ﺑﻪ آﻣﻴﺨﺘﮕﻲ آن ﺧﺪﻣﺎت ﺑﺎﻣﻮازﻳﻦ اﺧﻼﻗﻲ و ﻓﻀﺎﺋﻞ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ. اﻳﻦ آﻣﻴﺨﺘﮕﻲ ﻣﻮﺟﺐ رﺿﺎی ﭘﺮوردﮔﺎر و ﺗﺄﻣﻴﻦﻧﻴﺎز ﻣﺮدم ﺑﻪ ﺻﻮرﺗﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ و در ﺟﻬﺖ ﻛﻤﺎل اﻧﺴﺎن ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ؛ ﺑﺪﻳﻦ ﻟﺤﺎظ ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪﺑﺤﺚ ﻛﺎرﺑﺮد اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای در ﺑﺨﺶ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن ﻋﻠﻲاﻟﺨﺼﻮص در ﺳﻴﺴﺘﻢﻣﺪﻳﺮﻳﺘﻲ آن و در ﺟﻬﺖ رﻋﺎﻳﺖ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎر، ﺑﻲﮔﻤﺎن اﻗﺪاﻣﻲ ﺿﺮوری و ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ اﺳﺖ.ﺣﻘﻴﻘﺖ اﻳﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی اﺧﻼﻗﻲ ﺑﺎﻳﺪ در رﻓﺘﺎر آدﻣﻲ ﺑﻪ ﻇﻬﻮر ﺑﺮﺳﻨﺪ ﺗﺎ ﻣﻮﺟﺐاﻓﺰاﻳﺶ ارزشﻫﺎی اﺧﻼﻗﻲ ﺷﻮﻧﺪ. در اﻳﻦ ﻣﺴﻴﺮ، روح ﺧﺪﻣﺖﮔﺬاری و ﺧﺪاﺟﻮﻳﻲ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺧﻮدﺑﻴﻨﻲﻫﺎ و ﺧﻮدﺧﻮاﻫﻲﻫﺎی ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از ﻧﻔﺲ و ﺧﻮدﻣﺤﻮری ﻣﻲﮔﺮدد.اﻳﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻣﺮوری ﺑﺮ ﻣﺘﻮن ﻋﻠﻤﻲ ﻣﺮﺗﺒﻂ، ﻧﻈﺮی اﺟﻤﺎﻟﻲ ﺑﺮ ﻣﻔﻬﻮم اﺧﻼق وﺣﻔﻆ ﺣﺮﻳﻢ و ﺧﻠﻮت ﺑﻴﻤﺎر داﺷﺘﻪ و ﻧﻘﺶ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن در ﺑﻴﻤﺎرﺳﺘﺎنﻫﺎ ﺑﺮ اﻳﻦ ﻣﻘﻮﻟﻪ را ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲدﻫﺪ.
خلاصه ماشینی:
"com 461 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺖوﭼﻬﺎرم، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎران ﭼﻴﺰی ﺟﺰ ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺣﻘﻮق ﺑﺸﺮ در ﺣﻮزه ﻣﻌﻴﻨﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺧﺪﻣﺎت در ﺣﻮزه ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ﺳﻼﻣﺖ اﺳﺖ ﻧﻤﻲﺑﺎﺷﺪ.
ﻣﻨﺸﻮر ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎر ﺑﻴﺎن ﻣﻲدارد اﻳﻦ ﺣﻖ ﺑﻴﻤﺎر اﺳﺖ ﻛﻪ از ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﺤﺘﺮﻣﺎﻧﻪ ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﻮد، از ﭘﺰﺷﻜﺎن و اﻓﺮاد دﻳﮕﺮی ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻤﺎ از او ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ، در ﻣﻮرد ﺗﺸﺨﻴﺺ، ﻧﻮع درﻣﺎن و ﭘﻴﺶآﮔﻬﻲ ﺑﻴﻤﺎری اﻃﻼﻋﺎت دﻗﻴﻘﻲ را ﺑﺨﻮاﻫﺪ و در ﻣﻮرد اداﻣﻪ درﻣﺎن ﻳﺎ 561 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺖوﭼﻬﺎرم، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ردﻛﺮدن درﻣﺎن ﺗﻮﺻﻴﻪﺷﺪه ﺗﺼﻤﻴﻢﮔﻴﺮی ﻛﻨﺪ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ درﻣﺎﻧﻲ ﺧﻮد را ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ ﻧﮕﻪ دارد.
( 961 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺖوﭼﻬﺎرم، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺳﻼﻣﺖ و ﻧﻘﺶ آن در ﺣﻔﻆ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎر ﺑﺎ آﮔﺎهﺷﺪن ﺑﻴﻤﺎران از ﺣﻘﻮق ﻗﺎﻧﻮﻧﻲ ﺧﻮد در ﻣﺮاﻛﺰ درﻣﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺮحﺷﺪن ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎ و ﺗﻮﻗﻌﺎت آﻧﺎن، ﺑﺎﻳﺪ ﻫﻤﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻧﻮﻋﻲ درﮔﻴﺮ اراﺋﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎران ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﻴﺰ از ﺿﻮاﺑﻂ و ﻣﻘﺮرات ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺣﻘﻮق ﺑﻴﻤﺎران آﮔﺎه ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺗﺎ ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ در ﺟﻬﺖ ﺗﺤﻘﻖ اﻳﻦ ﺧﻮاﺳﺘﻪﻫﺎ و ﺗﻮﻗﻌﺎت، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ اراﺋﻪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﺑﻬﺘﺮ و ﺑﺎ ﻛﻴﻔﻴﺖ زﻳﺎد ﻫﻤﺮاه ﺑﺎ ﻋﺰت و اﺣﺘﺮام ﺑﻪ ﺑﻴﻤﺎران ﮔﺎم ﺑﺮدارﻧﺪ.
ﺑﻴﻤﺎر آﮔﺎه ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ در ﻣﺤﺎﻛﻢ ﻗﻀﺎﻳﻲ ﺑﺘﻮاﻧﺪ 071 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﻫﻔﺘﻢ، ﺷﻤﺎره ﺑﻴﺴﺖوﭼﻬﺎرم، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ـ در دﻧﻴﺎی رﻗﺎﺑﺘﻲ اﻣﺮوز در ﻣﺒﺎﺣﺚ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﺧﺪﻣﺎت و ﻣﺮاﻗﺒﺖﻫﺎی درﻣﺎﻧﻲ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮی و ﺟﻠﺐ رﺿﺎﻳﺖ آنﻫﺎ از اوﻟﻮﻳﺖﻫﺎی اﺻﻠﻲ و ﻣﻬﻢ اﺳﺖ."