چکیده:
تاکنون پژوهشگران علوم تربیتی ، مطالعات بسیاری در زمینه های یادگیری، انگیزش، پیشرفت تحصیلی و متغیرهـای مـرتبط بـا آنهـا انجام داده اند. در نتیجه ، از دیدگاههای مختلف ، نظریه های متعددی در این باره ارائه شـده اسـت . مفهـوم یـادگیری خـود-نظـم بخـش به واسطة اهمیتی که در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد، از جایگاه ویـژهای در میـان نظریـه هـای آمـوزش و یـادگیری برخوردار است . در مقاله حاضر، ابتدا با مفهوم یادگیری خود-نظم بخش و ویژگی های یادگیرندگان خود-نظم بخش آشنا می شوید. پـس از آن نوعی چارچوب مفهومی برای مطالعة خودنظم بخشی ارائه شده است . در ادامه انواع راهبردهـای خـودنظم بخشـی در حیطـه هـای شناخت ، انگیزش، عاطفه و رفتار معرفی شده اند. در خاتمه ابعاد خودنظم بخشی در زمینه رفتار مطالعه کردن، توضیح داده شده است .
خلاصه ماشینی:
"ادراک شده ادراک از تکلیف و بافت خودکارآمدی جهت گیری خودنگری (رویه ای، اظهاری، شرطی ) آگاهی از خود-کارآمدی نظارت احساس دانستن ارزشها، اسنادها، علایق ، مدیریت زمان و تلاش نظارت بر شرایط تکلیف اضطرابها انواع فعالیت های شناختی و خود- گویی درباره کارآمدی، تلاش در جهت هدف یا فراشناختی برای پذیرش و پایداری، صرف تلاش، کاهش عوامل کنترل تغییر شناخت ، اهداف، ارزیابی درنظر گرفتن پیامدهای مثبت کمکطلبی در هنگام نیاز حواسپرتی ، مذاکره پیشرفت به سمت راهبردهای برای خود، کنترل اضطراب درمورد مقتضیات تکلیف مختلف شناختی و یادگیری شناخت هایی درباره رفتارهای خود راهبردهای افزایش انگیزش، آیا تلاش کافی کرده؟ آیا از ارزشیابی از مطالبات واکنش ، تامل خودارزشیابی از عملکرد اسناد عملکرد بالا به توانایی تکلیف و مطالبات بافتی زمان به طورمؤثراستفاده کرده؟ ٣ -اصطلاح چارچوب بیانگر آن است که متفاوت از مؤلفان دیگرکه نوعی بازنمایی تصویری (Figurative) از مدلهای یادگیری خودنظم بخش ارائه کردهاند، پنتریچ کارش را در قالب یک جدول ارائـه کرد.
جدول ٢: ابعاد خودنظم بخشی تحصیلی (منبع : زیمرمن ، ١٩٩٨) پرسش های علمی ابعاد روان شناختی شرایط تکلیف اسنادهای خود- نظم دهی فرآیندهای خود- نظم دهی چرا؟ انگیزش انتخاب برای مشارکت خود- انگیخته تعیین هدف و خود- کارآمدی چگونه ؟ روش انتخاب روش مطالعه برنامه ریزی شده یا به حالت عادی راهبردهای تکلیف ، تصویرسازی درآمده و آموزش به خود چه وقت ؟ زمان انتخاب سر وقت و بسنده مدیریت زمان محدودیت های زمانی چه ؟ رفتار انتخاب پیامد رفتار خود- آگاه از عملکرد خود- نظارتی ، خود-ارزشیابی ، کجا؟ محیط فیزیکی انتخاب قرارگاه به لحاظ محیطی حساس و کاردان ساخختوارد-دادپینامبده همی حیط با چه کسی ؟ محیط اجتماعی انتخاب شریک، مدل به لحاظ اجتماعی حساس و کاردان کمک طلبی انتخابی یا معلم ١) بعد انگیزشی (چرا؟): این بعد به انگیزش دانش آموز برای خودنظم بخشی در مطالعه اشاره دارد."