چکیده:
امروزه گرایش به معنویت به عنوان گرایشی نو، در عرصه های آموزشی، تربیتی و فرهنگی بیش از عرصه های دیگر به چشم می خورد. حوزه ی تعلیم وتربیت بهترین موقعیت و فرصت را برای تبلور معنویت در انسان فراهم می کند و موضوع معنویت ذاتا موضوعی تربیتی است. توجه به سلامت معنوی در آموزش نیازمند برنامه ریزی آموزشی مناسب است. لذا در این پژوهش به بررسی سلامت معنوی در برنامه آموزش پزشکی و پرستاری ایران پرداخته ایم. روش: این مطالعه، با روش توصیفی و نظری اجرا شده است. داده ها با روش اسنادی و جستجو در پایگاه ها و منابع اطلاعات علمی اینترنتی گردآوری شده است. یافته ها: ورود سلامت معنوی در برنامه های آموزشی بسیاری از کشورهای دنیا صورت گرفته است و برنامه های آموزشی و درسی بر آن اساس و در بستری از مفاهیم معنوی ساخته و پرداخته می شوند. در برنامه آموزشی دوره دکترای پزشکی و دوره کارشناسی پرستاری در ایران نیز حرکت هایی صورت گرفته است. اما محتوای درسی باید در مورد معنویت و سلامت معنوی در برنامه آموزش پرستاری و پزشکی گنجانده شود. بحث و نتیجه گیری: آموزش سلامت معنوی در دانشگاه ها مکررا توصیه شده است. لازم است که در این راستا محتوا و محیط آموزشی مناسب نیز فراهم گردد. در کنار مهارت هایی که در زمینه مراقبت پرستاری و پزشکی برای دانشجویان لازم است به دست آوردن مهارت در زمینه سلامت معنوی نیز لازم و ضروری به نظر می رسد.
خلاصه ماشینی:
"ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ 1 ﻣﺮﻳﻢ اﻛﺒﺮی ﻻﻛﻪ اﺣﺴﺎن ﺷﻤﺴﻲ ﮔﻮﺷﻜﻲ ﻣﺤﻤﻮد ﻋﺒﺎﺳﻲ ﭼﻜﻴﺪه واژﮔﺎن ﻛﻠﻴﺪی ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ 511 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 9831 ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی در آﻣﻮزش ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﻣﻨﺎﺳﺐ اﺳﺖ.
(. در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﻲ دوره دﻛﺘﺮای ﭘﺰﺷﻜﻲ در اﻳﺮان، ﻳﻜﻲ از اﻫﺪاف ﺗﺸﻜﻴﻞ اﻳﻦ دوره، ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻃﺒﻴﺒﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺟﻬﺖ آﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﺎ ﻣﻜﺘﺐ و ﺗﺰﻛﻴﻪ ﺗﻌﺎﻟﻲ روح ﻛﻮﺷﺎ ﺑﺎﺷﺪ و ﻛﻤﻚ ﺑﻪ ﺗﺄﻣﻴﻦ ﺑﻬﺪاﺷﺖ و درﻣﺎن ﻣﺮدم را وﺳﻴﻠﻪای ﺑﺮای رﺿﺎی ﺧﺪا و ﺗﻘﺮب ﺑﻪ او ﺑﺪاﻧﺪ، اﻣﺎ ﻧﻴﺎز ﺑﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﻲ ﻛﻪ دﻗﻴﻘﺎ ﺑﺮای ﻧﻴﻞ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻫﺪف ﻣﺘﻌﺎﻟﻲ ﻣﺮﻳﻢ اﻛﺒﺮی ﻻﻛﻪ، اﺣﺴﺎن ﺷﻤﺴﻲ ﮔﻮﺷﻜﻲ، ﻣﺤﻤﻮد ﻋﺒﺎﺳﻲ ﺗﺪوﻳﻦ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ ﻫﻤﭽﻨﺎن اﺣﺴﺎس ﻣﻲﺷﻮد.
121 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 9831 در اﺻﻮل ﺗﺤﻮل و ﻧﻮﺳﺎزی ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻲ ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻛﺸﻮر ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻮارد ذﻳﻞ اﺷﺎره ﺷﺪه اﺳﺖ: ﺧﺪاﻣﺤﻮری و اﺧﻼص اﻋﻤﺎل در ﺟﻬﺖ رﺿﺎﻳﺖ اﻟﻬﻲ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻛﺮاﻣﺖ اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻋﻤﻮم ﺳﺎﺣﺎت اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﺳﺎﺣﺖ ﻣﺎدی، ﺳﺎﺣﺖ ﻣﻌﻨﻮی.
(. در ﺑﻴﺎﻧﻴﻪ ارزشﻫﺎی ﻧﻈﺎم آﻣﻮزﺷﻲ ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﻜﻲ ﻛﺸﻮر ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻣﻮارد زﻳﺮ اﺷﺎره ﻣﺮﻳﻢ اﻛﺒﺮی ﻻﻛﻪ، اﺣﺴﺎن ﺷﻤﺴﻲ ﮔﻮﺷﻜﻲ، ﻣﺤﻤﻮد ﻋﺒﺎﺳﻲ ﺷﺪه اﺳﺖ: اوﻟﻮﻳﺖ ﺗﺰﻛﻴﻪ ﺑﺮ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺻﻮل اﺧﻼق ﺣﺮﻓﻪای ﭘﺰﺷﻜﻲ و ﻣﻌﻨﻮﻳﺖ؛ ﺗﻌﺎﻟﻲ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪﻫﺎی اﻧﺴﺎﻧﻲ )اﻣﻴﻨﻲ، 3831ش.
(. 221 / ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ اﺧﻼق ﭘﺰﺷﻜﻲ ﺳﺎل ﭼﻬﺎرم، ﺷﻤﺎره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، زﻣﺴﺘﺎن 9831 ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪﻫﺎی اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﻜﻲ و ﭘﺮﺳﺘﺎری اﻳﺮان اﻧﺠﺎم ﮔﺮدﻳﺪ ﻧﺸﺎن ﻣﻲدﻫﺪ ﺑﺮ آﻣﻮزش ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻨﻮی در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﻫﺎی آﻣﻮزش ﻣﺨﺘﻠﻒ در داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﺻﻴﻪ ﻓﺮاوان ﺷﺪه اﺳﺖ."